Európában nőnek, itthon zuhannak az autóeladások
Az növekvő összeurópai autóeladásokban még mindig a roncsprémium érezteti a hatását. Annak ellenére, hogy szeptember volt az első hónap, amikor a legnagyobb piacon, Németországban, már nem fogadtak el új regisztrációkat. Viszont sok roncsprémiumos igénylés teljesítése csúszott át erre a hónapra, így a német eladások szeptemberben 21%-kal nőttek.
Szintén kétszámjegyű, 18%-os növekedést produkált Spanyolország, ahol a németekhez hasonló a vége felé közeledik az öreg autók lecserélését célzó állami segélyprogram. A mediterrán országban azonban korántsem olyan rózsás a helyzet, mint a németeknél, ez a növekedés egy kilenc hónapja tartó folyamatos visszaesés után következett be. Éves szinten az első kilenc hónapban még mindig 29%-os mínuszban vannak az eladásaik - 2008-hoz viszonyítva.
A mínuszos háromnegyed év egyébként az egész európai piacra jellemző, csak a mértéke kisebb: 2008-hoz képest az idén 6,6%-kal kevesebb új autót adtak el az öreg kontinensen. Nyugat-Európában ez szám szerint 10 310 038 új regisztrációt jelent, ami még kisebb, 4,8 %-os visszaesés.
Az igazán nagy bukót az új tagállamokban kénytelenek elkönyvelni az autógyártók és ez a trend szeptemberben sem állt meg. A régió piaca szeptemberben 36,4%-kal zsugorodott, de azért akad pár üdítő kivétel, csak sajnos Magyarország nincs köztük. Lengyelországban 7,9%-os a növekedés, a cseheknél +0,5% az eredmény, ami lényegében stagnálásnak felel meg.
A teljes évet tekintve a régió országainak túlnyomó többségében szabadeséshez hasonlóan zuhannak az eladások, Szlovénia -22,3%-ától Lettország lényegében teljes megsemmisülést jelentő -80,2%-áig. A környező országok pozítiv kivételt jelentő, növekvő piacain mindenhol érvényben van vagy volt roncsprémiumos akció, de még így is szép teljesítmény Szlovákia +19,7%-a, Csehország +8%-a és Lengyelország +1,7%-a.
Ami a magyar piacot illeti, a számokat tekintve a helyzet elég katasztrófálisnak tűnik, és az érintett szereplők szerint ténylegesen az is. Szeptember 3200 új autó talált gazdára, ami az augusztusi eladásoknál ugyan jobb eredmény, viszont 2008 szeptemberéhez képest 76%-os mínuszt jelent. Ezzel arányaiban az év második legnagyobb visszaesést hozó hónapja, pont a 78,4%-os mínuszt mutató augusztus után.
Az éves összesített eredmények alapján sem túl rózsás a kép. Január elejétől szeptember végéig összesen 49 ezer új autó kelt el hazánkban, az egy évvel korább 121 ezerrel szemben. Ne fáradjanak a számolással, ez 59,6%-os mínuszt jelent. Negyedévekre bontva az elsőben 49, a másodikban 60, a harmadikban pedig 76 százalékos volt a visszaesés, aminek az üteme tehát egyelőre nem lassul. Sőt.
Szeptemberben újra a Suzuki volt a piacvezető, de az éves összesítésben még mindig a Ford az első. 2009-ben egyelőre a kék ovál autói, közülük is a 6500 darabos eredményt elérő Focus a legkelendőbbek. A második legnépszerűbb Ford a Fiesta, amely a márka eladásainak 16%-áért felel. A Suzuki legnépszerűbb modelljei, az SX4, a Swift és a Splash nagyjából egyenlő, egyharmados arányban osztoznak az eladásokból.