A Jaguar feltámasztja a gázturbinás autót?

2010.01.27. 17:56

Több mint ötven éve folynak a kísérletek a gázturbinával hajtott személyautókkal, eddig eredménytelenül. Egy, a Jaguar vezette brit konzorcium most ismét elővette a régi ötletet, hátha sikerül gyártásra éretté fejlesztenie.

turbinecar

Korábban az okozta a legnagyobb problémát, hogy a gázturbina csak igen nagy, állandó fordulatszám és terhelés mellett képes hatékonyan dolgozni, ami egy autó esetében a számtalan gyorsítás és lassítás mellett gyakorlatilag soha nem valósul meg. Ráadásul a 20-30 ezres, vagy még magasabb percenkénti fordulatszám miatt komplikált áttételekre van szükség, ami nem csak a gyártást teszi drágává, de az autó tömegét is jelentősen megnöveli. Ennek ellenére több gyártó is kísérletezett a megoldással évtizedeken keresztül: a Rover tucatnyi prototípust épített a 40-es évek vége és a 60-as évek közepe között, de a Mercedes még a 80-as évek első felében is épített gázturbinás prototípust.

A britek most abban bíznak, hogy egy hibrid hajtáslánc részeként jóval hatékonyabb lehet a gázturbina, mintha áttételeken keresztül hajtaná a kerekeket. Az elképzelés szerint magát az autót villanymotorok mozgatnák, a gázturbinával pedig csak az akkumulátorokat töltenék menet közben. Így a turbina mindig csak a leghatékonyabb üzemállapotában működhetne, azaz elsősorban az előnyös tulajdonságai jönnének elő.  Elvben a gázturbina tömörebb építésű lehet, mint egy dugattyús motor, és szinte bármilyen üzemanyaggal használható a gáztól az alkoholon át a dízelolajig.

A Jaguarnál a brit állam támogatásával kezdték meg a fejlesztést, amelybe a kisméretű axiális gázturbinákat fejlesztő Bladon Jets és egy villanymotorokat gyártó cég, az SR Drives is bekapcsolódott. A cél egy ultrakönnyű, és igen tömör építésű mindenevő hatótávolság-növelő egység – gyakorlatilag egy pici, de igen hatékony gázturbinás aggregátor – megépítése, amely hatékonyan állítana elő villanyáramot az elektromos hajtáslánc táplálására, és beleférne egy átlagos személyautó motorterébe.