Leleplezték az új VW Sharant
Tizenöt év kellett hozzá, de a Volkswagen végre elkészült az első, teljesen saját tervezésű nagy egyterűjével.
Tizenöt év kellett hozzá, de a Volkswagen végre elkészült az első, teljesen saját tervezésű nagy egyterűjével. Az új Sharan persze ugyanolyan fantáziátlan, túlméretezett doboznak látszik, mint legtöbb kategóriatársa, de ebben a kategóriában nem is kell több: a vásárlók úgyis a használati értéket, az árat és a kényelmet nézik, vagy legfeljebb azt, hogy ne legyen taszító a látvány.
Az új Sharan egyáltalán nem taszító: olyan, mint bármelyik átlagos használati tárgy egy háztartásban, kicsit ingerszegény, de maximálisan funkcionális. A függőleges oldalfalak és az íves tetejű, de alapvetően szögletes forma alapján messzebbről nem könnyű megkülönböztetni a konkurenciától – arányaiban, kontúrjában határozottan emlékeztet a Ford Galaxyra –, egyedül a Volkswagen-egyenorr ismerhető fel egyből. A méretek természetesen növekedtek az elődhöz képest: az új típus 4,85 méter hosszú, azaz 220 mm-rel hosszabb, mint az előző Sharan, 1,902 méter széles (+92 mm), a tengelytávja pedig 2,92 méter (+75 mm), egyedül a magassága csökkent egy centivel, 1,72 méterre.
A belső tér így igazán tágasnak ígérkezik: két üléssorral, az ablakok pereméig pakolva 711 literes a csomagtartó, de a VW szerint egy könnyen felszerelhető térelválasztó hálónak köszönhetően akár tetőig is pakolható, ilyenkor 1167 liternyi tárgy gyömöszölhető bele. A második üléssort lehajtva már az áruszállítókéhoz hasonló méretű raktér adódik, 2,297 köbméternyi tér nyílik meg, ahol hosszában 2,1 méteres tárgyak is elférnek. Mindezt hálókból, rögzítő fülekből és sínekből álló csomagrögzítő rendszerrel igyekeztek a Volkswagennél még hasznosabbá tenni. A jobb változatokhoz kapható második üléssor az elsőhoz hasonlóan hosszában 160 mm-es úton elcsúsztatható, különálló üléseket tartalmaz, szám szerint hármat. A leghátsó üléssor csak kétszemélyes, de a VW szerint a hosszú tengelytávnak köszönhetően felnőttek számára sem kényelmetlenek, és viszonylag könnyen megközelíthetőek.
Az autó műszaki szempontból persze csupa bevált, másutt is használt alkatrészre épül. A főegységeket a Golf és a Passat alapjául szolgáló alkatrészkészletből válogatták, ahogy a motorválaszték sem tartalmaz új elemeket. Kezdetben négyféle motorral lesz kapható a Sharan. Az alapkivitelekbe 1,4 literes, 150 lóerős TSI turbómotor vagy 2 literes, 140 lóerős, közös nyomócsöves dízel kerül, de ha ennyi kevés lenne, van 170 lóerős, kétliteres dízel vagy ugyanekkora hengerűrtartalmú, de 200 lóerős, turbós benzinmotor is. A kisebbik dízelmotorral a legtakarékosabb a VW egyterűje, 5,5 liter gázolajjal elmehet 100 kilométert vegyes ciklusban, ami a 70 literes üzemanyagtankkal 1200 kilométer feletti hatótávolságot jelent megállás nélkül.
A Sharanból persze számos változat lesz elérhető: egyszerű ötüléses, 2:3 arányban osztott hátsó üléspaddal, hatszemélyes, két-két fotellel a második és a harmadik sorban, illetve hétszemélyes, hét különálló üléssel. A felszereltség szintén széles határok között mozog – a részletes leírására nem vállalkoznánk, de az alapkivitelben is van ESP, guminyomás-ellenőrző, baleset-előrejelző, gyerekzár, hét légzsák és elektronikus rögzítőfék. Ezenkívül a három üléssoros kivitelekbe háromzónás klímaberendezés kerül: külön állítható a bal és a jobb oldalon, illetve a leghátsó sorban.
A régi Sharanból mintegy 600 ezer példány fogyott, ami nem tűnik túlzottan soknak a másfél évtizedes pályafutáshoz képest. A Volkswagen az új modelltől egyértelműen többet vár – nem is húzzák az időt, az új Sharan már ebben a hónapban rendelhető lesz az európai VW-kereskedésekben, bár az első példányok csak a nyár elején érkeznek.