Ezreket menthet meg a Nissan Juke
Rengeteg ember izgulhat, hogy a mini SUV sikert arasson – a megélhetésük múlik rajta.
A Nissan elvitte az új Micra gyártását Nagy-Britanniából, ami komoly érvágás a maradék angol autóiparnak. A japánoknak jó okuk volt erre, hiszen Indiában sokkal olcsóbb a gyártás, és az új kisautót nem csak Európában és Japánban, de a világ minden táján sikerre szeretnék vinni, ami a drága brit munkaerővel lehetetlen volna. Az angol Nissan-gyár ugyanakkor elveszítette legfontosabb termékét: a szintén itt gyártott Qashqai rétegmodell soha nem lesz olyan népszerű, mint egy nagyszériás kompakt. Épp ezért készítette el a japán gyártó a Juke-ot: abban bíznak, hogy az európai modellpalettán legalább részben kiválthatja a Micrát, és ezzel működésben tarthatja az eddig békalámpás kisautókat összeállító gépsorokat. Becslések szerint közvetlenül 1000, közvetve összesen 3000 fő menekült meg az elbocsátástól – ideiglenesen. Hosszabb távon azonban csak akkor érezhetik biztonságban magukat, ha a Juke-nak sikerül megvetnie a lábát a piacon.
A kis SUV annyira kevéssé hasonlít bármi másra a piacon, hogy lényegében képtelenség megjósolni az esélyeit. A formaterve nagyon szokatlan, és a koncepció sem mindennapi: lényegében egy ötajtós kisautó, összkerék-hajtással és akár 187 lóerős turbómotorral. Hasonlóval csak a Mini próbálkozik, de a Countryman is vadonatúj modell, amelynek a fogadtatása még szintén kérdéses. A Juke így könnyen válhat kultusztárggyá, és tarolhat hatalmasat, de az sem kizárt, hogy hatalmasat bukik.
A bukás lehetősége pedig a Sunderlandben dolgozók számára a legfélelmetesebb: könnyen járhatnak úgy, mint a Matra munkásai néhány éve. Miután a Renault az Espace helyett az Avantime gyártását bízták rájuk: a piaci bukás az állásukba került.