Riich M5: kínai rajzfilm-szedán luxuskivitelben

2010.04.08. 09:59

Nem vicc, pedig annak néz ki: íme a Daewoo Matiz, R betűs Bentley-logóval, egyben nyíló szedánfarral és Subaru-nózival. Kínában biztosan népszerű lesz.

A Riich márka Kína egyik legjobban menő önálló autógyártójának, a Cherinek a prémiummárkája. A luxusmárka-problémát persze tipikus kínai módszerrel próbálták megoldani. Ahogy annak idején az Adios vagy a Mike márkájú sportcipőknél, itt is fogtak egy jól ismert jelvényt – a Bentley szárnyas B betűjét – és R betűt írtak a közepére, persze azonos betűtípussal. A termék persze össze sem hasonlítható a brit eredetivel: a nagyobb G5 is inkább csak egy átlagos kompakt szedánnak látszik, az új M5 viszont egyenesen vicces.

Lényegében a Chery QQ típusának – Kína első Daewoo Matiz-utánzatának – alapjaira épül, igaz, a karosszéria burkolatán sokat változtattak a kínaiak és a motort is a sajátjukra cserélték. A méretek és arányok azonban maradtak: az igényesnek mondott szedán gombkerekű, magas és keskeny, sőt, még arra sem vették a fáradságot, hogy új csomagtérajtó-felfüggesztést tervezzenek rá, így a csomagtartófedél a hátsó ablakokkal együtt, ötödik ajtóként nyílik. Ez persze inkább jó hír, mint rossz, hiszen így sokkal praktikusabb lett a jármű, viszont luxusmodellnek nem neveznénk. A kisautóba amúgy a Chery saját motorcsaládjának 1,3 literes négyhengeres tagja kerül, amely a maga 83 lóerejével biztosan jobban mozgatja a kisautót, mint ahogy akár a nagyobb, ezres Matiz menne.

Ahogy az M5 láttán is egyértelmű, a kínaiak ma még csak ugatják az autótervezést, de minden adott az üstökös sebességű fejlődéshez. Van állami támogatás bőven, autógyártást tanuló mérnökök és egy gigantikus piac, amely láthatóan szinte bármit felszív. Ilyen háttérrel nem sokáig áll majd módunkban az M5-höz hasonló modelleken szórakozni.