Phoenix, a Saab utolsó reménye

2010.06.21. 14:18

A GM háttere nélkül sem estek kétségbe a svédek: saját fejlesztésű, takarékos padlólemezt fejlesztenek a 9-3-as utódja számára.

phoenix

A Phoenix terv a Saab motorgurujának agyszüleménye: Kjell Bergström, aki a gyár feltámasztása kedvéért két évvel elhalasztotta a visszavonulását, elismert motorfejlesztő szakember. Dolgozott a GM-Fiat Powertrain és a Volvo alkalmazásában is, mielőtt visszatért a Saabhoz még 2003-ban, most pedig egy korszerű, mégis költséghatékony platform kifejlesztésére vállalkozott a svéd gyártó jövőbeli modelljei számára.

A lényeg egyszerű: minél több kész elemet próbálnak felhasználni azok közül, amelyeket beszállítók készítenek, akár más cégek prémiummodelljei számára. Így – még azzal együtt is, hogy az elemek felhasználásának jogáért fizetni kell – sokkal egyszerűbbé és olcsóbbá válik a fejlesztés, mintha az alkatrészeket házon belül kellene kifejleszteni.

Olyan apróságoktól, mint a kilincsek és szellőzőrostélyok, komoly főegységekig, mint a kormánymű vagy fékrendszer, szinte minden lényeges alkatrészt így szereznek majd be a Phoenixhez. A nagy kihívás az lesz, hogy a különböző forrásokból származó elemeket mégis működő egésszé fejlesszék.

Jelentős részben a 9-5-ösben használt GM Epsilon II alkatrészekre alapoznak: az első és részben a hátsó futómű, valamint az összkerékhajtás is ebből érkezik, viszont például korszerű motorokat attól a beszállítótól vesznek, akitől tudnak. Az Opel mellett felmerült a BMW, pontosabban a Mini és a Fiat neve is, mint lehetséges forrás, de nem kizárt, hogy a következő két év során jobb motorszállító partnert is talál a Saab.

Ez a megközelítés merőben új a Saab mérnökei számára, a GM-korszakban ugyanis arról lettek hírhedtek a vállalatcsoporton belül, hogy még a szabvány alkatrészeket is módosították annyira, hogy az elvben azonos platformra épülő Opel Vectrát nem lehetett a Saab 9-3-as gyártósorán előállítani. Ugyanakkor a svédek számára ez az egyetlen járható út: komoly fejlesztési partner és végtelen anyagi források nélkül csak a beszállítók alkatrészraktáraira számíthatnak.

A Saab az új tulajdonos, a Spyker vezetésével megpróbál saját lábára állni, és bár önálló vállalatnak még mindig nem elég nagy, néhány évig biztosan kihúzza, sőt, arra is van esély a 9-5-ös, a 9-4X és a 2012-re ígért 9-3-as utód révén, hogy némi nyereséget termeljen. A hosszú távú túlélésük azonban attól függ, hogy találnak-e egy tőkeerős, lehetőleg szintén autógyártással foglalkozó céget, amely fantáziát lát a svéd prémiummárkában és hajlandó a további fejlesztésekbe invesztálni.