Egyterű sportkocsi – ez lenne a jövő?
HX1-nek hívják, és első ránézésre egész megdöbbentő. Ilyen állat nincs, vagy legalábbis nem volt eddig – egy buszlimuszin, de sportautós tetőmagassággal. A franciák azonban azt mondják, épp ez lehet a jövő slágere.
Mit várunk el egy tökéletes személyautótól? Legyen dinamikus és tágas, de ugyanakkor takarékos és csendes. Egyelőre csak rossz, vagy kevésbé rossz kompromisszumok vannak, de a Peugeot a HX1-essel, amely egyelőre csak tanulmány, megpróbál mindezeknek a követelményeknek megfelelni. Az alapötlet az, hogy egy egyterű előnyös tulajdonságait keresztezzék egy sportkocsiéival, megtartva az előbbi tágasságát az utóbbi viszonylag kis légellenállásával. Az autó közel öt méteres – egész pontosan 4954 mm – hossza, 1,99 méteres szélessége és 1,373 méteres magassága, illetve egybeszabott karosszériája ezt a célt szolgálja: az egyterűekhez mérten kicsi homlokfelület és a 0,28-as légellenállási tényező egyszerre használ a fogyasztásnak és a dinamikának, miközben belül elég a hely négy felnőtt és két gyerek számára.
A hajtást a Peugeot dízel-hibrid rendszerére bízták, amelyben egy 2,2 litereres, 204 lóerős dízelmotor és egy 95 lóerős villanymotor dolgozik együtt. Az autó tisztán elektromos hajtással is működhet, és persze konnektorról is tölthető, igaz, így csak 30 km-t tehet meg egy huzamban. Viszont vegyes hajtással állítólag 3,2 liter gázolaj is elegendő 100 kilométerre, amit manapság csak a legkisebb városi autók tudnak, és így a hatótávolság sem kevés.
A tanulmányautó részletei persze meglehetősen szokatlanok, de ez mondhatni természetes, hisz egy ilyen gépnél csak a tervezők fantáziája szabhat gátat az érdekes megoldásoknak, a gyártási költségek és az egyéb célszerű szükségletek nem. Így kerülhettek a gépre felfelé és kifelé nyíló ajtók, belülre pedig fix geometriájú ülések és rengeteg bőr, tölgyfa, illetve csiszolt alumínium burkolat.
A Peugeot a 2020 autójaként beszél a HX1-esről, bár kérdéses, hogy kilenc év múlva valóban ilyen furcsaságokkal járunk-e. A gép ugyanakkor kiváló közönségcsalogatónak ígérkezik a Frankfurti Autószalonon, ahol néhány hét múlva élőben is látható lesz.