Járműipari fellegvár lettünk?
A 2011-ben állami kézbe visszavett Rába stratégiai szövetséget kötött a Volvóval, amelynek az a célja, hogy Győrben korszerű autóbuszok készüljenek, természetesen Rába fődarabok felhasználásával. A többi magyar buszgyár már most tart az új, állami buszgyártási projekttől.
Az állam, mint a Rába tulajdonosa részéről Szíjjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára beszélt. A politikus szerint a Rába-Volvo szövetség lendületet ad majd a magyar buszgyártásnak. Úgy fogalmazott, hogy a magyar és a svéd gazdaság egy-egy zászlóshajója köt egymással szövetséget, és a megállapodás megerősíti, hogy Magyarország Európa járműgyártásának egyik fellegvárává vált. A meredek állítást az Audi és az Opel közelmúlt-béli gyárbővítéseivel, illetve a kecskeméti Mercedes gyárral igyekezett alátámasztani az államtitkár. Ezen felül hangsúlyozta, hogy a Rába új tevékenysége révén a magyar beszállító ipar is számos munkahelyet teremthet, hisz a buszgyártás igen munkaigényes tevékenység.
A nyilatkozatokból úgy tűnik, a Rába-Volvo szövetség elsődlegesen a hazai autóbusz-igények kielégítésére jött létre, és a tervek szerint a svéd partnertől származó alkatrészekért hazai gyártású termékekkel fizet majd a Rába. Erre egyébként azért nyílik lehetőség, mert a Rába bő két évtizede szállít futóműveket a Volvo teherautóiba. Arról egyelőre nem esett szó, hogy a hazai gyártású Volvo buszok exportját is tervezik-e, vagy csak magyar felhasználásra gyártanának autóbuszokat.
A többi hazai gyártót tömörítő Magyar Buszgyártók Szövetsége egyelőre nem tűnik valami lelkesnek. Úgy vélik, a monopolhelyzetbe kerülő új, állami gyártó több ezer meglévő munkahelyet veszélyeztet, emellett kifogásolták, hogy az előkészítésbe nem vonták be a jelenleg is termelő magyar buszgyárakat.