Itt a családi Suzuki, és magyar

2013.03.05. 17:22

Az már önmagában is elég furcsa, ha a Suzuki standot nem lehet megközelíteni Genfben. Az idén ez történt. Tavaly a remek kis tanulmányautójuk mellett is egykedvűen ment el mindenki, a Swiftek, Altók és Splash-ek meg nem sok érdeklődőt vonzottak, legalábbis kiállítási tárgyként biztos nem. Az idén viszont állt két letakart újdonság a standon, amit csak kicsit szellőztettek meg, néhány részletfotóval.

Hogy mitől ennyire érdekes az új Suzuki? Hát azért, mert ez lenne az új SX4, amit már nem is illik leesiksznégyezni, hanem amerikaiasan esz-krossz-fórnak kellene hívni, ha hiszik, ha nem, mindössze ennyi különbözteti meg a két SX4-nek hívott típust. Ez nem feltétlenül okos dolog, bár az év hülye marketingötlete címet így sem lehetett elhódítani a Ferraritól, ahol azt izzadták ki magukból ezer míting alatt, hogy az új csúcsgép neve legyen La Ferrari.

A Suzuki névadásával amúgy nem lenne semmi gond, ha az új SX4 mellé nem tartanák meg a régit, hiszen a kettő párhuzamosan fog készülni Esztergomban, sőt, a szereldében egyazon soron haladnak majd. És együtt állnak majd a szalonokban is, szeptembertől, azt még nem tudni, milyen árcédüla (bocsánat, ez a francia környezet hatása) lesz az új SX4-en.

Nem kell túl sokat okoskodni, hogy belássuk: ha ugyanazt tudná a két autó, akkor is drágább lenne az újabb. Viszont az új SX4 lényegesen nagyobb. A tengelytávja 10 centivel, a hossza 16,5 centivel nagyobb, nem is beszélve a 430 literes csomagtartóról, amire tényleg óriási szüksége volt már a magyar Suzuki-hálózatnak. Igen, végre egy nagyon jól használható, praktikus Suzukit gyártanak Magyarországon, sokkal jobbat, mint amilyen a Swift Sedan valaha volt.

Az autóba beülve is persze ne várjunk sztreccslimó-hatást: a hátsó ülésen én, az átlagember jól elférek, de ennél több nem kell. A minőségi érzet is jobb, bár szerintem csak annyival, amennyivel újabb az új, vagy ha megbocsátják, hadd hívjam a továbbiakban inkább nagy SX4-nek. A kiállított példány csúcsváltozat lehetett, ebben digitklíma is volt, feltűnően szép kezelőpanellel, de a rádió is továbblépett az eddig látottak szintjéről. Első ránézésre a motortérnyitó és a váltógomb maradt meg a kis SX4-ből, ami már önmagában is jó hír.

Természetesen a Suzuki a fejlődés ellenére is egy relatíve egyszerű autó maradt, hiába van LED-sor a lámpáiban – ez az élet rendje, ez nem egy úttörő modell, de a témára fogékonyak számára  vonzó lehet. Manapság menő az a SUV-jellegű külső, amit az SX4 Grande kapott, igaz, bizonyos szögekből talán pont emiatt hasonlít annyira a Nissan Qashqai-ra. A Suzuki fronthajtással és összkerékkel is készíti majd, mindössze kétféle motorral: a benzines és a dízel is 1,6 literes lesz, de turbót csak a dízel kap. Teljesítményük egyformán 120 lóerő, viszont nyomatékból a benzines kevesebb mint a felét tudja (320 Nm kontra 156 Nm). A dízelmotor egyébként a Fiattól származik, de ennek az SX4-nek már nem lesz Fiat Sedici-jellegű testvérmodellje az olaszoknál, bár nekünk ez amúgy is mindegy, hisz a két cég úgy állapodott meg, hogy Magyarországon eddig sem volt kapható az olaszoknak gyártott verzió. (Korábban, amikor a Subarunak készültek modellek Esztergomban, azokat sem árulták nálunk.)

A nagy SX4 összkerékhajtási rendszere is más, mint a korábbiak. Végre a ma általános, elektronikus tengelykapcsolós megoldást építették be, amit Allgrip néven emlegetnek. Vagyis e téren is ledolgozta a Suzuki a lépéshátrányt, és megjelent az utastérben az a kapcsoló, amellyel az automatikus, a sportos, a hó- és az állandó 4x4-es program közül választani lehet, bár nálunk valószínűleg a családi autó jelleget fogják díjazni az emberek, és nem a SUV-funkciókat. Azaz valószínűleg többen veszik majd fronthajtással.

Az SX4 nagy modellje szeptembertől lesz kapható Magyarországon, csakúgy, mint Európa többi részén. Kár, hogy ennyit kellett várnunk egy olyan Suzukira, amelynek végre van rendes méretű csomagtartója is – de legalább megszületett végre. Reméljük, sikerül úgy beárazniuk majd, hogy kelendő legyen. A gyár nem árulja el, hogy mennyi nagy SX4-est akarnak gyártani, de remélem, sokat.

Végül íme a táblázat, amely összeveti a két modell méreteit.

 
Új SX4 Jelenlegi SX4
Hosszúság 4 300 mm 4 135 mm
Szélesség 1 765 mm 1 755 mm
Magasság 1 575 mm (16”) 
1 570 mm (17”)
1 565 mm
Tengelytáv 2 600 mm 2 500 mm
Nyomtáv elöl 1 535 mm 1 500 mm
Nyomtáv hátul 1 505 mm 1 495 mm
Csomagtartó (VDA) 430 l 270 l
Abroncsméret 205/60R16 
205/50R17
205/60R16