A Lada Niva – más néven a VAZ-2121 – az egyik legrégebbi, folyamatosan gyártott személyautó: 1977 áprilisában készültek el az első példányok, és a típus azóta is meglehetősen népszerű, annak ellenére, hogy ma már aligha nevezhető korszerűnek.
A Niva bemutatása idején egyedülállónak számított a maga nemében: használható terepjáró volt, de önhordó karosszériával gyártották, az akkoriban még egész korszerűnek számító Lada 2101-es műszaki alapjaira. Így lényegében a mai hobbiterepjárók elődjének tekinthető, bár ezt még úgy tervezték, hogy terepen jobban boldoguljon, mint épített utakon. Egyedi műszaki megoldásai miatt a 80-as években még Nyugat-Európában is egész tisztességes mennyiséget adtak el belőle, bár igen gyakran építették át takarékosabb és erősebb motorral.
A korai helyzeti előnyt azonban nem használták ki az oroszok: a típus külsőre változatlan formában készül az óta is, bár időközben többször korszerűsítették a motort, és a belső teret is. A kétmilliomodik példány fura, nyilván ünnepélyesnek szánt ezüst belsővel és 1,7 literes, benzinbefecskendezéses motorral készült. A ma már matuzsálemi korúnak számító modellre Oroszországban még mindig bőven van igény, a Lada új irányítója, a Renault pedig egyelőre a személyautó-kínálat megújításán dolgozik. Így a hírek szerint 2016-ig biztosan gyártásban marad a Niva – ha a Renault eddigi lépéseit vesszük alapul, ekkor válthatja le a Dacia Duster első generációja.