A helyből felszálló autó a jövő?
A repülőgép és a közúti járművek ötvözete nem új ötlet, de igazán jól kivitelezni eddig még nem sikerült. Pedig már az 1940-es években készült szárnyas harckocsi, és az azóta eltelt bő hetven évben még sokan próbálkoztak a tetszetős ötlet megvalósításával.
Eddig a legközelebb a Terrafugia nevű amerikai vállalkozás jutott a repülő személyautó megalkotásához. Az összecsukható szárnyú Transition prototípusait levegőben és közúton is kipróbálták, és bár a szériagyártás még nem kezdődött meg, láthatóan nem is állnak messze tőle. A jármű azonban mind autónak, mind repülőgépnek elég esetlen, amit alighanem a Terrafugia szakemberei is éreznek – alighanem ezért készítették el a TF-X nevű jármű vázlatait.
Ez jóval radikálisabb elképzeléseken alapuló jármű, mint a Transition. Ezen is megvannak az összecsukható szárnyak, de jóval kisebbek, és a végükön egy-egy összecsukható propeller található, amelyeket felfelé fordítva elvben helyből is felszállhatna a TF-X. Ezek a propellerek azonban nem segítenek a vízszintes haladásban, arra a kabin mögötti nagyméretű, tokozott propeller szolgál. Az egészben az a legszebb, hogy a jármű méreteiben és kialakításában is egész közel áll egy személyautóhoz, sőt, repüléshez széthajtogatva sem foglal akkora helyet, mint a Transition.
Azt persze nehéz megbecsülni – valószínűleg csak egy gyakorlott repülőmérnök tudná megmondani – hogy a TF-X megvalósítása mennyire reális lehetőség. A forma mindenesetre már csak azért is furcsa, mert a járműnek nincsenek hagyományos vezérsíkjai, sőt, a két, meglehetősen kisméretű, tört vonalú szárnyon kívül semmilyen egyéb stabilizáló felülete, így kérdéses, hogy mennyire volna stabil repülés közben.
A gyártó elképzelései szerint 2025 körül akár gyártásba is kerülhet a jármű, de ehhez persze az kellene, hogy előbb a Transition váljon sikeressé. A 279 ezer dolláros árcédulát – ami jóval több, mint egy hasonló méretű repülőgép és egy luxuskivitelű személyautó beszerzési költsége együtt – illeve a jármű korlátozott képességeit ismerve minimum kérdéses, hogy bejön az üzlet az amerikai cégnek.