Megbukott az Opel kísérlete
Az Opel hagyományosan csak Európában létező márka, de az utóbbi években még ezt is megváltoztatták volna, hogy valamiképp nyereségessé tegyék a rüsselsheimi gyártót. Az első kísérlet azonban kudarcba fulladt: az épp egy éve megnyitott ausztrál kereskedőhálózat a mai napig csupán 1500 autót adott el. A tervekben ennek a tízszerese szerepelt.
A General Motors évtizedek óta kínlódik európai részlegével: az Opel ki tudja, hanyadik átszervezését hajtja végre annak érdekében, hogy nyereséget termelhessen. Ám a célt elérni nem egyszerű, úgy, hogy az Opel márka lényegében csak Európában létezik. Bár a Rüsselsheimben tervezett autók a világ minden táján felbukkannak, más földrészeken Chevolet, Buick vagy Holden márkajelzéssel kaphatók, így a GM belső könyvelésében más márkák neve mellett bukkan fel az általuk termelt nyereség.
Az európai GM vezetés ezért vetette fel, hogy az Opeleket vessék be más kontinenseken is, méghozzá eredeti nevükön. Az első kísérlet helyszínének Ausztráliát választották, ahol hagyományosan a Holden márka képviseli a detroiti vállalatóriást, ám úgy gondolták, az Opel prémium-márkaként megélhet a piacon. Felállítottak egy 20 tagú kereskedőhálózatot, és elkezdték forgalmazni a Corsát, az Astrát és az Insigniát. Az volt az elképzelés, hogy az Opelt a Volkswagen által képviselt szegmensbe, a prémium-kategória és a tömegmodellek közti résbe próbálják elhelyezni, ám úgy néz ki, randán elszámolták magukat.
A terv évi 15 ezer autó eladása lett volna éves szinten, és ezt már 2015-re el szerették volna érni. Ám a tavaly augusztusban elkezdett kísérlet a közelébe sem jutott a céloknak: 2012-ben 541, az idén pedig 989 autót sikerült eladni. Az ok az ismeretlen márkanév és a magas ár kombinációja volt: a GM is belátta, hogy csak úgy versenyezhettek volna eredményesen, ha nyereség nélkül, vagy még ennél is olcsóbban próbálják eladni az autókat, így inkább bezárták a tavaly nyitott kereskedéseket.
A fiaskó azt jelzi, hogy az Opelnek elég soványak az esélyei Európán kívül, így itt kell megkeresniük a bevételnövelés és a költségcsökkentés lehetőségeit. Ugyanakkor az már rég nem kérdéses, hogy a GM-nek fenn kell tartania az Opelt, hisz a cégen belüli fejlesztések döntő többsége itt zajlik, és a legnagyobb tapasztalatokkal rendelkező technológiai központ bezárását egyszerűen nem engedheti meg magának a vállalatóriás.