Toldozott-foldozott, ezért drága?
Nem tudom, hogy röhögjek-e ezeken, vagy térdre boruljak előttük, ehhez az utcán kéne látnom legalább egyet. De hogy valamilyen módon mindtől leszakad a pofád, az biztos.
Nem sok jóra emlékszem a seregből, gyűlöltem az egészet, ahogy volt, mindig úgy tekintek vissza arra az egy évre, mintha börtönben ültem volna. De egyvalamit szerettem, pedig távolról sem mondhatja rám senki, hogy fegyverbuzi lennék: az AMD-65-ös géppuskámat.

Ez a géppityu más volt, mint a többieké, valószínűleg egy jóval korábbi szériából származott. Nem darabosan hámlott róla a festék, mint a surranótársaiméról, hanem szép, egyenletesen kopott, a fegyver kiemelkedő részei emiatt szépen fémig polírozódtak, ahol pedig maradt festék, ott a széleken fényesből a mély gödrökben kissé mattabba hajlott a textúra. Rég láttam tárgyat ennyire szépen elkopni, olyan volt, mint valami kő, amit évmilliókon át csiszolt a víz és a többi kavics. Még egy dolog jó volt benne: nem lehetett, legalábbis nem volt érdemes lőni vele, mert a gyakorlat előtti bemérésen kiderült – egyetlen más géppityu nem húz annyira félre, mint az enyém.
Nos, az angliai Yorkshire-ben működő Kahn tuningcég pont ilyen Land Rover termékeket állít elő, de Porsche Cayenne-ből, Jeep Grand Cherokee-ből is szép számmal alakítanak át. Olyanok, mint az én AMD-m, lőni nem lehet velük, legalábbis nem jobban, mint az eredetivel, a motorhoz, műszaki berendezésekhez ugyanis nem nyúlnak. Viszont tényleg jól néznek ki.
Tudják, ebbe a cégbe is a genfi szalonon botlottunk bele, a sok, csiricsáré, Mansory-lila, Carlsson-aranycsíkos csúfságoktól hemzsegő placc között a Kahn standja elsőre egy éhes fekete lyuk volt, egy komor szénbánya a svejci Victorinox-csillogás közepén.
Aztán jobban megnéztem. Ahogy a fegyverekért nem rajongok, legalább annyira taszítanak a terepjárók, mindkettőt feleslegesnek tartom, mert valamilyen formában pusztításra valók – egyik az állatvilágot, a másik a növényzetet irtja, már ha nem csak nézegetni veszik. És ezek mégis tetszettek – lám, még egy párhuzam az AMD-vel, bár eléggé személyes.
A Defenderek felől közelítettem meg a bázist, és már a sarkon álló, világos palaszürke-metál színű XS110 Chelsea Wide Track mellett lecövekeltem: ez tényleg olyan mint valami polírozott titánkocka. Rajta van a Kahn Design Ltd. összes lényegi módosítása, a masszív sárvédőszélesítő kiegészítőpanelek, a széles kerekek, a gyémántszerű ledes fényszórók, mindenféle ál-légbe- és -légkiömlők, saját maszk, a belső térben steppelések, varrások, bőrök. Ezen az ötajtós Defender 110-esen műbőr a tető, az utasok spéci, tweed és bőr kombinációjú kagylóüléseken (igen, mindannyian) ülnek, a vezető pedig egyedi, egyküllős Kahn-kormányt tekerget.
Lehet, hogy pocsék az ízlésem, de baromira tetszik, egy ilyennel el tudnám képzelni az életet. És Kahnék állítólag még arra is vigyáztak, hogy a kocsi terepjáróképessége megmaradjon, itt semmi nem csökkenti a bakhátat és a terepszöget. Ezerszer ez, mint egy bármilyen buta, amerikai SUV-tuning.
Mellette matt fekete 90-es, tehát rövid Defi fenyeget. Ezen csak a betétek bronzszínűek, más minden sötét, még a belső tér is, ami tiszta bőr, igaz, szétvarrva. Ahhoz képest, hogy szerintem egy régebbi Ferrarinál igazi kötelező tartozék ez, az ötágú Mondial kerék még itt, ebben a hatalmas, 20-as méretben is jól mutat. Fene se érti ezt... A krómküllős kormány azonban már kezdi megviselni a gyomromat, pláne a műanyag váltógomb mellett, inkább lépek.
A Defenderek szemmel láthatóan utólag felcsavarozgatott panelekkel mokányabbá tett teste után a sor végén álló – megint csak matt fekete – Evoque már szinte szériaprodukció. Minden szépen illeszkedik, beleolvad a designba, hihetném, hogy ez is Solihullban gördült le így a szalagról. Egy a bibi – vagy egy méterrel szélesebb a lúdtalpas verzióknál. Kahnék itt is vezényszóra gyűrték fel az ingujjaikat, minden négyzetcentiméteren módosításokba ütközök.
Szénszálas az eleje és a hátulja, ott a 3D-s maszk, a kivétel nélkül, egyenként módosított légterelők, megint csak ledesek a lámpák. Tényleg érdemes nézegetni kicsit, mert ez az Evoque RS-250 Volcanic Grey Edition más, mint amit a sarki közértben kapsz. Belül is varrások, alcantara és bőr mindenütt, gyémántbetétes váltógomb, hibátlan ízlésvilág. Valahogy sikerül elkerülniük a gagyerákság látszatát, pedig azok a cégek, amik Genfbe eljönnek, sokszor a Polux-féle Samara-légterelő szintjén mozognak, mint tudjuk.
De Kahnék favoritja a nagy Range. Van itt luxusra fókuszáló 600-LE, sportosságra élezett RS-600 és egy ottjártamkor sajnos ponyva alatt lapuló Range Rover Sport RS-300 is. Ültetések, spéci varrások, hajszálszűrős kipufogók, akár 17 elemig terjedő karosszériapanel-kiegészítők, légterelők, méretben 23-asig elmenő kerekek, színkódos féknyergek, rozsdamentes acél belépők, sok-sok alumínium és sportülés mind garantálja, hogy profi futballistától ukrán maffiózóig minden igényes polgár a szívébe zárja a Kahn termékeit. Be kell vallanom, sajnos nekem is tetszenek, mert a különálló alkatrészek lehetnek ugyan vásáriak, de ahogy csomagba pakolták őket, az számomra csodás, pedig tényleg egyetlen porcikám nem vágyik ilyen autókra. Vagy titkon igen?
Mindenesetre egyhamar nem rendelek semmit onnan, az biztos, mert ezeket a kocsikat meg kell ám fizetni. Egy szett bőrös, steppelt sportülés a Defibe 3000 euró. Ez még csak kettő, a 110-esbe kell hat, tehát a nagy építőkészlet ára majdnem 2,7 millió forint. Hujjuj. Még jó, hogy a piros övből a teljes garnitúra kerül csupán 800 euróba, azaz 240 ezerbe. A piros fordulatszámmérő-alap? Potom száznyolcvanezer.
Azt hiszem, maradok az állólámpás Mercinél, és ha nagyon rám jön az úrhatnám polgár, veszek egy Kahn tűzoltókészüléket. Az csak tizennyolcezer forintnyi euró – bombaüzlet, nem?

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
