Hihetetlen extrák a legolcsóbb autón
A Tata Nano a világ legolcsóbb autójaként lett híres, de az olcsóságnak nagy ára van. Motorkerékpár-fazonú, 38 lóerős kéthengeres farmotor, 15 literes üzemanyagtartály, szűkös, négyszemélyes utastér, és olyan alapvető alkatrészek hiánya, mint a csomagtérajtó.
Csomagtartó persze van, de csak belülről érhető el, akár a háború előtti autók némelyikén – azaz az autógyárak többsége vagy hetven éve nem spórol ezen az alkatrészen. Igaz, nem is kínálnak autót 730 ezer forintnak megfelelő összegért – ennyibe kerül ugyanis a Nano alapváltozata. Korábban volt egy olcsóbb kivitel is, amelyet valamivel félmillió forint feletti összegért haza lehetett vinni, de ez már nem kapható – igaz, a Nano még így is India egyik legolcsóbb négykerekűje.
Most úgy hallani, nagyobb modellfrissítésre készülnek, és az új változat több műszaki újítást is tartalmaz majd. Az egyik épp a kívülről nyitható csomagtartér, de készül egy automatizált mechanikus sebességváltó is, sőt, úgy tudjuk, az üzemanyagtank méretét is megnövelik, 24 literre. A prototípusokat már teszteli a Tata, de a bemutató csak októberben várható, és nem valószínű, hogy mostanában megpróbálnák exportálni a városi minit.
A Tata korábban számos fejlesztést beígért, többek közt egy dízelmotoros változatot, finomabb járású, nagyobb hengerűrtartalmú és teljesítményű háromhengeres benzinest és egy alapos formai átalakítást, de ezek a tervek még azelőtt születtek, hogy az ígéretes kiskocsi Indiában bemutatkozott volna. A hazai piacon ugyanis bukott a Nano: az első sorozatok súlyos hibái hamar visszavetették az eladásokat. A 250 ezer példányra belőtt üzem a Nano legjobb évében, 2011-ben kicsit több, mint 74 ezer példányt állított elő, azóta viszont folyamatosan csökken a kereslet.
Úgy tűnik, a Tata megpóbálja igényesebb megoldásokkal kelendőbbé tenni a kiskocsit, amely már most is az eredeti, 100 ezer rupiás ár közel duplájába kerül. Ezzel talán drágább lesz az Nano, de talán épp ettől lesz vonzóbb. A legolcsóbb autó legnagyobb ellenfelei ugyanis a nagyobb, de hasonló árú import használtautók, amelyek azonos összegért jóval többet nyújtanak.