Mondhatnánk, hogy újabb kínai autógyártó pattant le az európai piacról, de ennél azért bonyolultabb a helyzet. A Qoros volt eddig a legígéretesebb próbálkozás, de úgy tűnik, az ötcsillagos EuroNCAP minősítés és néhány, messzebbről egész korszerűnek tűnő típus még nem elég a sikerhez.
A Qoros márkáról 2012 végén hallottunk először, és 2013 tavaszán már be is mutatták első típusukat. A Qoros 3 meglepetésként ért mindenkit: európai formaterv, kiváló passzív biztonság, és akik a Genfi Autószalonon élőben látták, azok szerint meglepően minőségi kivitelezés jellemezte. Azóta azonban csak a 3-as különféle karosszériaváltozatait mutatták be rendre, és ezeket sem igen láttuk nagy autókiállításokon kívül. A Qoros nem igazán épített kereskedőhálózatot Európában, és reklámra sem igen költöttek. Ráadásul a sorozatgyártású autók sem sugározták azt a minőséget, amit az első prototípusok, az autók ára viszont ott volt, ahol a bejáratott márkanevű konkurenseké. Így nem nagyon akadt semmi, amitől a vásárlók felfigyelhettek volna a márkára.
A végeredmény a gyártás első évében 51 eladott autó – nyilván ez gondolkodtatta el a Qoros vezetőségét. A márka Kínában, ha lassan is, de beindul, tavaly világszerte 7000 autó azért elkelt, de ez sem annyi, amennyire a fennmaradáshoz szükséges lenne: a tavalyi évben 305 millió euró veszteséget hozott a cég. Phil Murtaugh vezérigazgató szerint a tavalyi eladások megduplázása nem volna elég a fenntartható fejlődéshez, ennél jóval dinamikusabb növekedésre lenne szükség.
A cég vezetője szerint ezért most Kínára koncentrálják minden erőforrásukat, de nem mondtak le végleg Európáról – később, ha javulnak az eladások, újra megfontolják a visszatérést. Nagy kérdés persze, hogy a zsúfolt kínai autópiacon hogyan boldogulhat az új jövevény, amely ott sem tartozik a legolcsóbb kategóriába.