Mazda: a Wankel még nem halott
Bár egy ideje már nem gyártanak Wankel-motoros autót a Mazdánál, a cég vezetője elmondta, hogy egy tervezőcsapat még mindig dolgozik azon, hogy a kompakt, de nem épp takarékosságáról ismert motortípus hátrányos tulajdonságait felszámolják.
A cél állítólag az, hogy károsanyag-kibocsátás és fogyasztás tekintetében a dugattyús motorokkal egyenértékűvé tegyék a Wankel-motort, ami nem olyan egyszerű feladat, hisz az 1960-as évek óta ugyanez a cél, és még nem sikerült elérni. Úgy tudjuk, nagyjából harminc mérnök dolgozik a fejlesztésen, sőt, egyetemi kutatókat is bevontak a munkába. Azt persze nem tudni, hogy van-e a munkájuknak kézzel fogható eredménye, de legalább az esélye megmaradt, hogy a Mazda visszatérjen a Wankel-sportkocsikhoz.
Az utolsó Wankel-Mazdát, az RX-8-ast 2001 és 2012 között gyártották, és bár kezdetben meglehetősen nagy volt az érdeklődés, a motor elképesztő fogyasztása és rövid élettartama miatt a típus eladásai hamar visszaestek. Az nyilvánvaló, hogy a Mazda nem szeretne egy újabb modellt, amely hasonló sorsra jut. Elvileg több megoldás is létezik, az egyik a korábbi pletykákból 16X néven ismert hosszú löketű Wankel, amely állítólag nyomatékosabb és sokkal kisebb fogyasztású lehet, a másik pedig a bolygódugattyús motor hibrid hajtásláncba illesztése.
Az azonban egyértelművé vált a Mazda-főnök, Masamichi Kogai szavaiból, hogy a Mazda nem siet a Wankel-motor feltámasztásával: csak akkor fognak bele bármilyen autó tervezésébe, ha a motor fejlesztése eredményt hoz, márpedig az akármeddig eltarthat.