Elbúcsúznak a legismertebb Mitsubishik
Eddig is látszott, hogy a Mitsubishinél valamiféle stratégiaváltás zajlik, de lassan a múlt minden emlékeztetőjétől megválik a japán márka. A klasszikus típusok nagy része eltűnik: sem a Lancer, sem a Galant, sem a Pajero utódjára nem költenek a japánok, helyette – érthető módon – azokra a modellekre koncentrálnak, amelyektől profitot remélhetnek.
A Mitsubishi vezérigazgatója, Osamu Masuko röviden beszélt az okokról is: cége számára egyszerűen túl drága lenne egyedül kifejleszteni a két szedán és a nagy terepjáró utódait, partnert pedig, bár kerestek, nem találtak a feladathoz. Így inkább azokra a kategóriákra koncentrálnak, amelyektől komolyabb profitot remélhetnek. Elsősorban a szabadidő-autókra, amilyen az Outlander és az ASX, illetve úgy tűnik, a közeljövőben egy harmadik, hasonló fazonú modellel bővül a kínálat, amely a két meglevő modell közti űrt töltheti ki. Személyautóból nem is marad sok a kínálatban: csak néhány kisebb modell, amilyen a Space Star, a Dacia Logan méretű Attrage szedán és a japán belpiacos törpeautók. Ám számos piacon dedikált szabadidő-autó-márkává változik a Mitsubishi.
A japán gyártó évtizedeken át közeli partnere volt a Chryslernek: itt fejlesztették az amerikai márka minden fronthajtású típusának műszaki alapjait, cserébe az amerikaiak állták a költségek egy jelentős részét. Ám immár több, mint tíz éve, hogy ez a kapcsolat megszakadt, és mára a közös fejlesztések nagy része – például a Lancerben és a Galantban használt padlólemezek, vagy a Chrysler, a Hyundai és a Mitsubishi közös négyhengeres motorcsaládja – is kezdenek elavulttá válni. A Mitsubishi viszont nem elég tőkeerős ahhoz, hogy önerőből fejlessze ki e műszaki megoldások utódait, és az elmúlt tíz évben nem találtak erős partnerre. Egy darabig ugyan úgy nézett ki, hogy a PSA Peugeot-Citroënnel kialakul valamiféle szorosabb együttműködés, de végül ez a szövetség sem töltötte be a Chrysler után maradt űrt, sőt, mára teljesen háttérbe szorulni látszik.
A cél a Mitsubishi számára most az, hogy a szabadidőautó-divatot meglovagolva ismét masszívan nyereségessé váljon – alighanem csak utána merülhet fel a gondolat, hogy ismét szélesítsék a személyautó-kínálatot.