Trükkös i8-asokat mutat a BMW

2016.01.06. 17:57

A BMW úgy döntött, legelőremutatóbb modelljébe, az i8-asba zsúfolja mindazt az elektronikát, amit a CES közönségének megmutatna. Az érdekesebbik autó az i8 Spider ajtó nélküli változatára épülő i Vision Future Interaction, amely önvezető, és teljesen új műszerfalat terveztek bele. Kiállítanak egy csukott autót is, amelyen az látható, milyen lenne az autózás tükrök nélkül.

A nyitott autóban elsősorban azzal az ötlettel játszottak el a tervezők, hogy milyen lenne az ideális önvezető jármű belső tere. Annak ellenére, hogy az i8-asban nincs sok játéktér, rendesen átalakították a belsejét. A kezelőfelület nagy részét két kijelző jelenti: a sofőr előtt egy háromdimenziós illúziót keltő képernyőn látszanak a műszerek és a fontos figyelmeztetések, az utas oldalán pedig egy nagy, messzebbről is jól látható LCD kapott helyet, amely gesztusvezérléssel is használható, vagyis a sofőr, aki az ujjaival biztosan nem érheti el, szintén képes kezelni a funkcióit. Ennek autonóm üzemmódban van jelentősége, amikor itt olvashatja el a vezető a leveleit, vagy böngészhet a neten.

A jövő ugyanis a BMW szerint is az önvezető autóké. A tanulmányban még háromféle üzemmódot lehet kiválasztani: a Pure Drive az, amit ma az autók többsége is kínál, azaz a sofőr mozdulatain múlik minden, övé az irányítás teljes egészében. A második mód az Assist nevet kapta – ilyenkor továbbra is a vezetőnek engedelmeskedig az autó, egész addig, amíg nincs vészhelyzet, akkor viszont a robotpilóta veszi át az irányítást. Végül ott az Auto üzemmód, amikor az autó vezet, a sofőr pedig pihenhet. Ilyenkor a kormány előrehúzódik és kéken dereng, az ülés pedig hátrébb csúszik, hogy több legyen a hely mocorogni az ülésben.

Érdekes, hogy a BMW egy másik i8-ason külön mutatta meg a tükör nélküli visszapillantó-rendszerét, amely három kamerával váltja ki a három tükröt. Az ötlet még csak nem is új, bár a megvalósítás szokatlan: a három képet egyetlen kijelzőn láthatja a vezető a középső tükör megszokott helyére beépített kijelzőn, és itt jelennek meg az olyan figyelmeztetések is, mint a holttér-figyelő jelzései. Amennyire tudjuk, az efféle tükör nélküli rendszerek terjedésének eddig sem a megvalósításhoz szükséges műszaki megoldása, hanem a jogi háttér volt az akadálya: nemigen akad olyan ország, ahol engednék a tükrök mellőzését, hisz azoknak a működéshez nem kell áram.