Atecának hívják a Seat új kompakt hobbiterepjáróját, ami úgy hiányzott már a spanyol márkának, mint egy falat kenyér. Ez a kategória Európában jobban nő, mint bármi más, ezért a VW-csoport azt várja tőle, hogy a Seat márka eladásai stabilizálódnak, sőt tovább nőnek.
A Seat egészen mostanáig titkolta a modell nevét és formáját, mert bár volt egy előtanulmány, a 20V20, azonban a szériagyártmány konvencionálisabb lett. Nem véletlenül: ez egy kompakt jármű, a hossza 4,36 méter, vagyis ekkora alapterületen nem lehet egy SUV szinte kupésan sportos. A forma már csak azért is kevésbé dinamikus, mint például a Leoné, mert a hasonló SUV-ok vásárlói bevallottan idősebbek. Érdemes megnézni az Ateca oldalán az övvonalat, ami egyetlen, konvencionális, szinte teljesen vízszintes vonal, míg a Leon oldalán megtört, sokkal dinamikusabb vonalak húzódnak. Az Atecát optikailag kicsit megemeli az alján látható fekete sáv, emiatt sokkal komolyabb terepképességeket képzel oda az ember.
Azonban az Ateca egy MQB-modulrendszerű, emelt személyautó, amit alapból fronthajtással, opcióként összkerékhajtással lehet megvásárolni. Európában ebben a kategóriában olyan modellek versenyeznek, mint a Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Ford Kuga, Honda CR-V és a VW Tiguan. Utóbbinál egyébként épp most zajlik a modellváltás, a Seat hossza körülbelül annyi, mint a régi Tiguané, az új generáció hosszabb nála.
Ahogy azt a VW-csoportnál már megszoktuk, nagyrészt az Ateca tervezői is a szabvány főegységekből építkezhettek. Vonatkozik ez a motorválasztékra is, amely a premier idején összesen öt tagból áll majd. A benzines alapkivitelbe az ezres háromhengeres turbómotor kerül 115 lóerővel, a másik benzinmotor pedig az 1,4 literes TSI 150 lovas változata lesz. Dízelmotorból háromfélét kínálnak majd, az alapkivitelbe 1,6 literes 115 lóerős TDI kerül, emellett még kétféle kétliteres közül lehet majd választani, a gyengébb 150, az erősebb 190 lóerős lesz. Összkerékhajtást csak az erősebb benzineshez és a kétliteres dízelekhez kaphatnak a vásárlók, és ugyanezekhez a kivitelekhez kínálnak hétfokozatú DSG váltót is, az alapmotorokhoz csak hatfokozatú manuális váltók járnak majd. A fronthajtású változatoknak az árukon kívül még egy szabad szemmel is látható előnyük biztosan lesz az összkerekesekkel szemben: míg az előbbiek csomagtere 510 literes lesz, az utóbbiakból 25 liter hiányzik a hátsó hajtás helyigénye miatt.
A Seat autóit elsősorban Spanyolországban, Martorellben vagy Barcelonában gyártják, azonban ez nem igaz az új SUV-ra. A gyártást a csehországi Kvasinyba telepítette a VW-csoport, az sem titok, hogy az műszaki alapokon a Škoda új SUV-jával osztozik a Seat. Az ígéretek szerint nem olyan átemblémázásról van szó az Ateca esetében, mint ahogy a Škoda Rapid-Seat Toledo párosnál láttuk, a Seat SUV formájánál csak kevés kompromisszumot kötöttek, azt is csak az ajtóknál – persze ezt az állítást csak akkor tudjuk majd ellenőrizni, amikor a Škoda is megmutatja majd a saját SUV-jának a végleges formáját. Vélhetően erre nem kell sokat várni, hisz mindkét modellt kiállítják majd Genfben.
A Seat jövője szempontjából különleges jelentősége van az Atecának. 2015-ben a spanyol márka bő 400 ezer autót értékesített, 2,4% növekedés után, viszont a márka értékesítésért felelős alelnöke szerint úgy 600 ezer autót kellene értékesítenie a Seatnak ahhoz, hogy igazán prosperáljon. Az idénre hasonló eladásokat terveznek, mint tavaly (az átállások miatt most nem tudják növelni a termelést). Ahhoz viszont, hogy a terv teljesüljön, még önmagában kevés lesz az évi 65-70 ezer darab Ateca, további új modellekre van szükség, ezért az elkövetkező két évben további három új modellt mutat be a márka, ebből az egyik az új Ibiza 2017-ben érkezik, a másik kettő a pletykák szerint szintén SUV lesz.