Bár az igazán nagy fordulatszámon működő versenymotoroknál már évtizedek óta használnak hasonló megoldásokat, vezérműtengely nélküli motort egyelőre senki nem fejlesztett utcai használatra. Ám úgy tűnik, a svéd Freevalve AB és a kínai-izraeli Qoros most közösen belevág egy ilyen fejlesztésbe.
A Freevalve Christian von Koenigsegg másik cége – a nevét viselő sportkocsigyáron kívül – és eddig csak arra tellett a viszonylag tőkeszegény vállalkozásnak, hogy kidolgozzon egy működő koncepciót. A továbblépéshez egyértelműen erős partnerre volt szükség, és úgy tűnik, most meg is találták maguknak a Qoros márkát, amely gyorsan el is nevezte a vezérműtengely nélküli szelepvezérlést Qamfree-nek az angol camfree – vezérműtengely-mentes – kifejezés után. Nem biztos, hogy ez az évszázad szóvicce, de van rá esély, hogy tényleg lesz pénzük gyártásra éretté fejleszteni a vegyes pneumatikus-hidraulikus-elektronikus szelepvezérlési rendszert, hisz a Qoros mögött az egyik legismertebb kínai autógyártó, a Chery áll.
A vezérműtengely nélküli szelepvezérlés egyértelmű előnye a hagyományos, mechanikus megoldással szemben, hogy a szelepek mozgása sokkal pontosabban követheti a motor aktuális igényeit. Így csökkenthető általa a fogyasztás, javulhat a motor hatékonysága, és egyszerű szoftver kérdése, hogy egy adott motor épp szupertakarékos, vagy igazán nagy teljesítményű üzemmódban működjön. Ráadaásul ez a vezérlés könnyebb és kisebb helyet is foglal.
Cserébe kipróbálatlan, és viszonylag komplex technikáról van szó, amelynek a kifejlesztése biztosan felemészt néhány milliárd eurót, és ilyen nagyságrendű összeget épp most, amikor egyre többen jósolják a belső égésű motor végleges kipusztulását és a villanyautók gyors térhódítását, egyelőre senki nem szánt rá, legalábbis eddig. A Qoros viszont nagyot nyerhet rajta, ha egy ilyen motorral szereli fel az autóit, hisz más gyártóknak még csak hasonló sem áll a rendelkezésükre.