Ez év végén lejár a szerződés, de a BKK után a Volánbusz is mielőbb szabadulna az offshore-hátterű alvállalkozóitól.
Korábban megírtuk, hogy a BKK egyik alvállalkozója, a T&J Busz Projekt Kft. valamiért hirtelen offshore-hátterű cég lett, ezért nem szolgáltathat tovább Budapesten. Így a fővárosi közlekedési központ gyorsan meg is szabadult a gyanús alvállalkozótól, amely egyébként korszerű, környezetbarát hibrid buszokat üzemeltetett a belvárosi vonalakon. A 28 darab száműzött Volvo 7900 Hybrid másfél hónapja a Volvo Hungária Cinkotai úti telephelyén álldogál. Úgy tudjuk, hogy az alig kétéves csuklós buszok magas ára miatt igen kevés az esély arra, hogy ezek a hibridek újra forgalomba álljanak a főváros útjain.

A T&J, azonban nemcsak a BKK alvállalkozója volt, hanem a Volánbuszé is. Szintén a fővárosi Volán szolgáltatója volt még a Kontakt Busz és a Color Tours is. E három cég 2008-ban kötött alvállalkozói szerződést a Volánbusszal, amelyekről a Hír TV célpont című műsora kiderítette, hogy összefonódnak egymással, és mindhárom vállalkozás offshore-hátterű.

De a Volánbusz és az alvállalkozók nem is az offshore-háttér miatt verték ki a biztosítékot a közvélemény szemében, hanem a Kínából származó buszaik miatt. Az említett operátorok több mint százat szereztek be, az LE kialakítású, helyközi King Long XMQ 6121G-ből és a távolsági XMQ 6127-ből, amelyekre a 2008-as forgalomba állításuk óta folyamatosan záporoztak az utasok és sofőrök panaszai. Hiába építettek a buszokba nyugati gépészetet (ZF futóművek, Cummins motor, Wabco fék, Thermo King légkondi és ZF váltó), ha rossz a fűtés, az ajtók kinyílnak menet közben és tenyérnyi foltokban hullik a buszok fényezése. Nem csoda hát, hogy az elmúlt években többször is felvetődött, hogy a három alvállalkozót – főként a buszokra panaszkodó utasok miatt – kirúgja a Volánbusz. Azonban egy prózai ok miatt erre nem kerülhetett sor: a Volán nem tudott beszerezni a több mint száz kínai busz pótlására új buszokat, legalábbis eddig.

A három céggel 8+2 évre kötött szerződés első része ez év december 31-én lejár, és már rég tudható, hogy a Volánbusz nem hosszabbítja meg azt újabb két évvel, így a vállalat visszakapja a Gödöllő és Zsámbék környéki buszos közlekedés lebonyolítását. A kínai buszok helyére a Volánbusz új autóbuszokat szándékozott beszerezni, és ki is írt egy tendert, az elhíresült egycentis buszokra. Mivel azonban a Volán úgy írta ki a közbeszerzést több mint száz új autóbuszra, hogy magyar gyártónak eszébe se jusson az indulás, a tendert közfelháborodás követte. A Volánbusz visszavonta a beszerzést.
Micsoda pech: pont egy centivel rövidebb a magyar busz
Kigolyózza tendereiből a Volánbusz a magyar buszgyártókat, csak hosszabb buszok lennének jók, mint az egyetlen elérhető magyar helyközi típus.

Értesüléseink szerint a BKK után a Volánbusz is szabadulna az offshore-hátterű cégektől, főleg a T&J Buszprojekt Kft.-től, ezért nemrég újabb tendert írtak ki. Most azonban már szó sincs új buszokról, pláne nem hazai gyártásúakról. Ugyanis mostanra már 160 darab használt busszal is megelégedne a Volánbusz, amelyek között van 12 méteres helyközi LE, 12 méteres kétajtós full alacsonypadlós városi és 18 méteres, szintén full alacsonypadlós csuklós busz is. Igaz a tendernek még messze van a végeredménye, de a Volánbusz által kiszemelt használt buszok folyamatosan érkeznek Norvégiából, így egyre-másra feltűnik néhány darab sötétzöld, vagy bilikék Volvo itt-ott a fővárosban. A sietség érthető, ugyanis ha legkésőbb 2017 január 1-éig nem állnak forgalomba az új buszok, akkor akár járatkimaradás is lehet Gödöllő és Zsámbék környékén a jövő év elején.

Ezzel hazánkban jövő év január 1-én lezárul egy korszak, hiszen – néhány magántulajdonú kínai buszt leszámítva – Magyarországon nem marad a hatalmas ázsiai országban készült számottevő buszflotta. Pedig néhány éve még sokan riogattak a kínai autóbuszok európai és magyar térnyerésével, de ez nem igazán jött össze a kínaiaknak (ahogy az autók esetében sem). Az elektromos buszokat pofátlanul olcsón és nagy darabszámban gyártó BYD-en kívül nem is igazán van jelen az öreg kontinensen a kínai autóbuszgyártás, és nagyon valószínű, hogy ez hosszú évekig így is marad.
Az már sokkal szomorúbb tény, hogy a kormány alig néhány hete jelentette be a nemzeti buszgyártási programot, de a metrópótló-tender után most egy másik nagy darabszámú busztendert is elvesztettek a hazai gyártók.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
