Ez év végén lejár a szerződés, de a BKK után a Volánbusz is mielőbb szabadulna az offshore-hátterű alvállalkozóitól.
Korábban megírtuk, hogy a BKK egyik alvállalkozója, a T&J Busz Projekt Kft. valamiért hirtelen offshore-hátterű cég lett, ezért nem szolgáltathat tovább Budapesten. Így a fővárosi közlekedési központ gyorsan meg is szabadult a gyanús alvállalkozótól, amely egyébként korszerű, környezetbarát hibrid buszokat üzemeltetett a belvárosi vonalakon. A 28 darab száműzött Volvo 7900 Hybrid másfél hónapja a Volvo Hungária Cinkotai úti telephelyén álldogál. Úgy tudjuk, hogy az alig kétéves csuklós buszok magas ára miatt igen kevés az esély arra, hogy ezek a hibridek újra forgalomba álljanak a főváros útjain.
A T&J, azonban nemcsak a BKK alvállalkozója volt, hanem a Volánbuszé is. Szintén a fővárosi Volán szolgáltatója volt még a Kontakt Busz és a Color Tours is. E három cég 2008-ban kötött alvállalkozói szerződést a Volánbusszal, amelyekről a Hír TV célpont című műsora kiderítette, hogy összefonódnak egymással, és mindhárom vállalkozás offshore-hátterű.
De a Volánbusz és az alvállalkozók nem is az offshore-háttér miatt verték ki a biztosítékot a közvélemény szemében, hanem a Kínából származó buszaik miatt. Az említett operátorok több mint százat szereztek be, az LE kialakítású, helyközi King Long XMQ 6121G-ből és a távolsági XMQ 6127-ből, amelyekre a 2008-as forgalomba állításuk óta folyamatosan záporoztak az utasok és sofőrök panaszai. Hiába építettek a buszokba nyugati gépészetet (ZF futóművek, Cummins motor, Wabco fék, Thermo King légkondi és ZF váltó), ha rossz a fűtés, az ajtók kinyílnak menet közben és tenyérnyi foltokban hullik a buszok fényezése. Nem csoda hát, hogy az elmúlt években többször is felvetődött, hogy a három alvállalkozót – főként a buszokra panaszkodó utasok miatt – kirúgja a Volánbusz. Azonban egy prózai ok miatt erre nem kerülhetett sor: a Volán nem tudott beszerezni a több mint száz kínai busz pótlására új buszokat, legalábbis eddig.
A három céggel 8+2 évre kötött szerződés első része ez év december 31-én lejár, és már rég tudható, hogy a Volánbusz nem hosszabbítja meg azt újabb két évvel, így a vállalat visszakapja a Gödöllő és Zsámbék környéki buszos közlekedés lebonyolítását. A kínai buszok helyére a Volánbusz új autóbuszokat szándékozott beszerezni, és ki is írt egy tendert, az elhíresült egycentis buszokra. Mivel azonban a Volán úgy írta ki a közbeszerzést több mint száz új autóbuszra, hogy magyar gyártónak eszébe se jusson az indulás, a tendert közfelháborodás követte. A Volánbusz visszavonta a beszerzést.
Értesüléseink szerint a BKK után a Volánbusz is szabadulna az offshore-hátterű cégektől, főleg a T&J Buszprojekt Kft.-től, ezért nemrég újabb tendert írtak ki. Most azonban már szó sincs új buszokról, pláne nem hazai gyártásúakról. Ugyanis mostanra már 160 darab használt busszal is megelégedne a Volánbusz, amelyek között van 12 méteres helyközi LE, 12 méteres kétajtós full alacsonypadlós városi és 18 méteres, szintén full alacsonypadlós csuklós busz is. Igaz a tendernek még messze van a végeredménye, de a Volánbusz által kiszemelt használt buszok folyamatosan érkeznek Norvégiából, így egyre-másra feltűnik néhány darab sötétzöld, vagy bilikék Volvo itt-ott a fővárosban. A sietség érthető, ugyanis ha legkésőbb 2017 január 1-éig nem állnak forgalomba az új buszok, akkor akár járatkimaradás is lehet Gödöllő és Zsámbék környékén a jövő év elején.
Ezzel hazánkban jövő év január 1-én lezárul egy korszak, hiszen – néhány magántulajdonú kínai buszt leszámítva – Magyarországon nem marad a hatalmas ázsiai országban készült számottevő buszflotta. Pedig néhány éve még sokan riogattak a kínai autóbuszok európai és magyar térnyerésével, de ez nem igazán jött össze a kínaiaknak (ahogy az autók esetében sem). Az elektromos buszokat pofátlanul olcsón és nagy darabszámban gyártó BYD-en kívül nem is igazán van jelen az öreg kontinensen a kínai autóbuszgyártás, és nagyon valószínű, hogy ez hosszú évekig így is marad.
Az már sokkal szomorúbb tény, hogy a kormány alig néhány hete jelentette be a nemzeti buszgyártási programot, de a metrópótló-tender után most egy másik nagy darabszámú busztendert is elvesztettek a hazai gyártók.