Ez év végén lejár a szerződés, de a BKK után a Volánbusz is mielőbb szabadulna az offshore-hátterű alvállalkozóitól.
Korábban megírtuk, hogy a BKK egyik alvállalkozója, a T&J Busz Projekt Kft. valamiért hirtelen offshore-hátterű cég lett, ezért nem szolgáltathat tovább Budapesten. Így a fővárosi közlekedési központ gyorsan meg is szabadult a gyanús alvállalkozótól, amely egyébként korszerű, környezetbarát hibrid buszokat üzemeltetett a belvárosi vonalakon. A 28 darab száműzött Volvo 7900 Hybrid másfél hónapja a Volvo Hungária Cinkotai úti telephelyén álldogál. Úgy tudjuk, hogy az alig kétéves csuklós buszok magas ára miatt igen kevés az esély arra, hogy ezek a hibridek újra forgalomba álljanak a főváros útjain.

A T&J, azonban nemcsak a BKK alvállalkozója volt, hanem a Volánbuszé is. Szintén a fővárosi Volán szolgáltatója volt még a Kontakt Busz és a Color Tours is. E három cég 2008-ban kötött alvállalkozói szerződést a Volánbusszal, amelyekről a Hír TV célpont című műsora kiderítette, hogy összefonódnak egymással, és mindhárom vállalkozás offshore-hátterű.

De a Volánbusz és az alvállalkozók nem is az offshore-háttér miatt verték ki a biztosítékot a közvélemény szemében, hanem a Kínából származó buszaik miatt. Az említett operátorok több mint százat szereztek be, az LE kialakítású, helyközi King Long XMQ 6121G-ből és a távolsági XMQ 6127-ből, amelyekre a 2008-as forgalomba állításuk óta folyamatosan záporoztak az utasok és sofőrök panaszai. Hiába építettek a buszokba nyugati gépészetet (ZF futóművek, Cummins motor, Wabco fék, Thermo King légkondi és ZF váltó), ha rossz a fűtés, az ajtók kinyílnak menet közben és tenyérnyi foltokban hullik a buszok fényezése. Nem csoda hát, hogy az elmúlt években többször is felvetődött, hogy a három alvállalkozót – főként a buszokra panaszkodó utasok miatt – kirúgja a Volánbusz. Azonban egy prózai ok miatt erre nem kerülhetett sor: a Volán nem tudott beszerezni a több mint száz kínai busz pótlására új buszokat, legalábbis eddig.

A három céggel 8+2 évre kötött szerződés első része ez év december 31-én lejár, és már rég tudható, hogy a Volánbusz nem hosszabbítja meg azt újabb két évvel, így a vállalat visszakapja a Gödöllő és Zsámbék környéki buszos közlekedés lebonyolítását. A kínai buszok helyére a Volánbusz új autóbuszokat szándékozott beszerezni, és ki is írt egy tendert, az elhíresült egycentis buszokra. Mivel azonban a Volán úgy írta ki a közbeszerzést több mint száz új autóbuszra, hogy magyar gyártónak eszébe se jusson az indulás, a tendert közfelháborodás követte. A Volánbusz visszavonta a beszerzést.
Micsoda pech: pont egy centivel rövidebb a magyar busz
Kigolyózza tendereiből a Volánbusz a magyar buszgyártókat, csak hosszabb buszok lennének jók, mint az egyetlen elérhető magyar helyközi típus.

Értesüléseink szerint a BKK után a Volánbusz is szabadulna az offshore-hátterű cégektől, főleg a T&J Buszprojekt Kft.-től, ezért nemrég újabb tendert írtak ki. Most azonban már szó sincs új buszokról, pláne nem hazai gyártásúakról. Ugyanis mostanra már 160 darab használt busszal is megelégedne a Volánbusz, amelyek között van 12 méteres helyközi LE, 12 méteres kétajtós full alacsonypadlós városi és 18 méteres, szintén full alacsonypadlós csuklós busz is. Igaz a tendernek még messze van a végeredménye, de a Volánbusz által kiszemelt használt buszok folyamatosan érkeznek Norvégiából, így egyre-másra feltűnik néhány darab sötétzöld, vagy bilikék Volvo itt-ott a fővárosban. A sietség érthető, ugyanis ha legkésőbb 2017 január 1-éig nem állnak forgalomba az új buszok, akkor akár járatkimaradás is lehet Gödöllő és Zsámbék környékén a jövő év elején.

Ezzel hazánkban jövő év január 1-én lezárul egy korszak, hiszen – néhány magántulajdonú kínai buszt leszámítva – Magyarországon nem marad a hatalmas ázsiai országban készült számottevő buszflotta. Pedig néhány éve még sokan riogattak a kínai autóbuszok európai és magyar térnyerésével, de ez nem igazán jött össze a kínaiaknak (ahogy az autók esetében sem). Az elektromos buszokat pofátlanul olcsón és nagy darabszámban gyártó BYD-en kívül nem is igazán van jelen az öreg kontinensen a kínai autóbuszgyártás, és nagyon valószínű, hogy ez hosszú évekig így is marad.
Az már sokkal szomorúbb tény, hogy a kormány alig néhány hete jelentette be a nemzeti buszgyártási programot, de a metrópótló-tender után most egy másik nagy darabszámú busztendert is elvesztettek a hazai gyártók.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Közélet
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Szerelem
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész
A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.
- Hírek
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.
