Újabb dollármilliárdokba kerülnek a V6-os dízelek a VW-nek

2017.05.12. 14:53

A 475 ezer kétliteres TDI motor mellett mellékes ügynek tűnhet a 80 ezer háromliteres V6-os dízel ügye, de mivel ezek a csalószoftveres dízelek jóval drágább autókba kerültek, ezeknek a cseréje illetve javítása is jó drága lesz. Ezek ügyében most született meg a bírósági ítélet a San Francisco-i kerületi bíróságon.

v6tdi

Az ítélet szerint az első generációs, 2009 és 2012 között gyártott V6-os motorokkal gyártott Audi Q7-eseket és VW Touaregeket a Volkswagennek vissza kell vásárolnia a 2015 szeptemberi áron. Bár a bíróság szakértői szerint nem valószínű, hogy a VW ezekhez a motorokhoz megfelelő javítást tudna kiadni, a tulajdonosok várhatnak 2019 utolsó napjáig azzal a döntéssel, hogy visszavásároltatják-e az autójukat, vagy megtartják. Ha lesz olyan javítás, amelyet a hatóságok jóváhagynak, akkor is számíthatnak egy nagyobb összegre – 7700 és 13 800 dollár közt lehet a nekik járó kompenzáció.

A második problémás V6-os dízel-generáció, a 2013 és 2016 között háromliteres TDI motorokkal gyártott VW Touareg, Audi Q7, A6, A7, A8, A8L, Q5 és Porsche Cayenne modellek esetében azt tartják a valószínűnek, hogy lesz megfelelő javítás, így a tulajdonosoknak várniuk kell, de ők is számíthatnak kompenzációra, méghozzá egy 7000 és 16 000 dollár közti összegre.

Az előzetes számítások szerint a Volkswagen költsége a V6-os dízelek kapcsán 1,22 és 4,04 milliárd dollár közé tehető, attól függően, hogy milyen arányban választják az autók tulajdonosai a visszavásárlás lehetőségét.

A Volkswagennel együtt a Bosch-hal is megegyezés született: a beszállítót 327 millió dollár megfizetésére kötelezték, amiért részt vett a csalószoftveres dízelek kifejlesztésében, viszont a vásárlók kártalanításában nem kell részt vennie, ami jó egy nagyságrenddel drágább lett volna.

A Volkswagen eddig nagyjából 25 milliárd dollárt kell, hogy kifizessen a dízelbotrány kapcsán, csak az Egyesült Államokban, bár úgy tűnik, lassan megáll ennek az irdatlan összegnek a növekedése, hisz minden nagyobb vizsgálat lezárulni látszik. A teljes költség ennél persze jóval magasabb lesz, hisz nem csak Észak-Amerikában adtak el csalószoftveres dízelmotorokat, viszont más piacokon jóval kisebb költséggel úszhatták meg az ügyet – általában elegendő elvégezni egy-egy szoftverfrissítést az autókon.