A Cummins elektromos nyergesvontatót mutatott
A villanyautózás manapság többé-kevésbé megvalósíthatónak látszik, már csak a magas akkumulátor-árak és a fejletlen töltőhálózat áll a váltás útjában. Sokkal nehezebb kérdés a közúti fuvarozás átállítása a ma még egyeduralkodó dízelmotorokról valami másra: itt az elektromos hajtás kevésbé tűnik jó megoldásnak, legalábbis a Cummins prototípusa még ezt látszik bizonyítani.
Akadnak persze próbálkozások: a Tesla egyelőre csak ígéri saját villanyos nyergesvontatóját, a Nikola Motors pedig üzemanyagcellás-elektromos hajtáslánccal mutatott prototípusokat. Hozzájuk csatlakozik most a Cummins az Aeos nevű vontatóval, amely tisztán elektromos hajtású, és 34 tonna vontatására alkalmas. Csak egy baj van vele: 160 kilométerenként egy egész órát kell a töltésével bajlódni, azaz csak rövidebb fuvaroknál használható hatékonyan. Ennyihez is egy 140 kWh-s akkucsomagot hordoz, és bár a gyártó szerint a gép vihet magával további akkumulátorokat, amelyekkel 480 km-re nő az egy töltéssel megtehető út, ezeknek az újratöltéséhez a jelenlegi töltőhálózat használatával még hosszabb időre van szükség.
A Cummins szerint az évtized végére a jellemző töltési időt az évtized végére a harmadára tudják majd csökkenteni, így valamivel elviselhetőbbé válik a szállítással és az akkumulátor-töltéssel töltött idő aránya. Ám ezzel együtt is elég távolinak tűnik annak a lehetősége, hogy az Egyesült Államokban, vagy akár Európában jellemző ezer kilométernél hosszabb útvonalakon a villamos hajtás kiszorítsa a dízelmotorokat.
Ezt nyilván a Cumminsnál is érzik, mert az Aeos mellett bemutattak egy földgáz-üzemű motorcsaládot, valamint a dízelmotorjaik még tisztább és hatékonyabb, X12 és X13 jelzésű változatait. Ráadásul új, még környezetkímélőbb dízelmotor-családot fejlesztenek, amelyet 2022-ben terveznek piacra dobni.
A dízelmotor-specialista nem tervezi az Aeos gyártását. Az elektromos hajtást ugyanúgy forgalmaznák, ahogy mostanság a teherautó-dízeleket: beépítésre kész hajtáscsomagként kínálnák a nyergesvontatók gyártóinak és üzemeltetőinek, állítólag akár már 2019-től.