Ghosn: az autótartás nincs veszélyben
Az elmúlt néhány év egyik legérdekesebb vitája, hogy kell-e saját autó az embereknek, vagy sem. Az önvezető autók gyors fejlődése és az autómegosztó alkalmazások felbukkanása sokak szerint a ma ismert személyautó-közlekedés végét jelenti, akár éveken belül. Ám nem mindenki látja így, a Renault-Nissan-Mitsubishi birodalom élén álló Carlos Ghosn például biztosan nem.
„Sokan gondolják, hogy az új megoldás helyettesíti a régit. Erről szó sincs, a kettő egymás mellett létezik majd. Az autógyártás, autóeladás és autóbirtoklás eddigi gyakorlata folytatódni fog.” - jósolta Ghosn egy konferencián. Egy ilyen kijelentést persze nem árt alátámasztani – erről a Renault-Nissan-Mitsubishi vezére azonban csak annyit mondott, hogy az egyik első dolog, amire az emberek törekszenek, az a közlekedés egy független módja.
Mindez annak fényében igazán érdekes, hogy néhány napja Bob Lutz, a Chrysler, majd a General Motor egykori termékfejlesztési guruja jósolta, hogy az autózás hagyományos formájának vége, és ugyanezt mondja például a járműmegosztó szolgáltatásokon dolgozó Uber egyik vezetője, Jeff Holden is, aki szerint a közös autóhasználat hatékonysága vitathatatlan. Azzal érvel, hogy a hagyományos autókat élettartamuk 4%-ában használják, de ugyanez a szám 80-90%-ra emelkedhet a járműmegosztással. Holden szerint ilyen kihasználtság mellett olyan olcsó lehet az egyéni közlekedés, hogy az autótartás hamar kölséges hobbivá válik majd.
A járműmegosztás kapcsán egy csomó nyitott kérdés van még, ilyen a rendelkezésre állás mértéke, hogy kinek a tulajdonában lesznek majd a közösen használt autók, vagy hogy milyen tempóban sikerül meggyőzni az embereket, hogy ez a jó megoldás számukra, és nem a megszokott autótartás. Ghosn azt mondja, egyelőre lassan terjed az autómegosztás, és elsősorban a fejlett piacokon – az Egyesült Államokban, Európában és Japánban látszik az érdeklődés iránta, de Indiában és Kínában még mindig nő, és nőni is fog az autótulajdonosok száma, méghozzá elég gyorsan ahhoz, hogy hosszú ideig biztosított legyen az autóipar növekedése.
Hogy megvalósul-e a váltás a járműmegosztó szolgáltatásokra, az idővel majd kiderül, addig pedig maradnak a merész jóslatok, amelyekben vagy hiszünk, vagy nem.