Karnyújtásnyira a repülő autó
Repülő autót fejleszteni egyáltalán nem lehet könnyű. Gondolhatjuk ezt már csak abból is, hogy egyelőre nincs tele az ég fölöttünk ilyesmivel. Meg abból, hogy a holland Pal V még 2004-ben fogott bele, 2012-ben eléggé előrehaladott állapotban volt a projekt, egy éve pedig már rendeléseket is felvettek rá. Most újra itt vannak, és azt mondják, tényleg karnyújtásnyira van a repülőautózás.
Liberty nevű modelljük sorozatgyártásra érett változatát ugyanis elviszik a márciusi Genfi Autószalonra, a premier után pedig lezongorázzák azokat az engedélyeztetési folyamatokat, amelyek végén közúton és levegőben is használható lesz.
Az eddigi információk szerint a Pal V Liberty-t száz lóerős belsőégésű motor hajtja, amellyel aszfalton 160, levegőben pedig 190 km/h körüli végsebességet képes elérni. Autóként 7,5 literes átlagfogyasztással számolhatunk száz kilométerenként, ami 460 kilométeres hatótávot jelent. Repülő módban óránként 26 liternyi üzemanyagot éget el, egy személlyel közel 500 kilométert tud megtenni. Egyébként kétüléses, de ha valóban ketten utaznak benne, hatótávja csökken.
Korábban ugyan azt ígérték, hogy az első megrendelők már idén átvehetik repülő autójukat, némi csúszás mégis van a tervekhez képest. Mindenesetre a genfi szalon után azonnal elkezdik intézni a biztonsági jóváhagyásokat és mindenféle engedélyeket, hogy az év második felében beindulhasson a sorozatgyártás. A forgalmazást 2019-re várhatjuk. A kilencven példányra korlátozott Pioneer Editionért közel 150 millió forintnyi dollárt kérnek, míg az alap Sport kivitel százmillióba kerül majd.
A hollandokon kívül persze másoknak is megfogant már a fejében hasonló ötlet. Ott van például a Terrafugia, valamint a szlovák Aeromobil. Utóbbit a tavalyi Frankfurti Autószalonon testközelből is láthattuk.