Nemrég írtunk a brit ACCT katalizátorról, amely a tervezői szerint megtisztíthatja a dízelmotorok működését, most pedig a Bosch állt elő egy nagyon hasonló ígérettel egy másik műszaki megoldás kapcsán. A német beszállító a kipufogógáz-visszavezetés tökéletesítésében látja a megoldást.

A dízelmotorok megmentése most az autóipar egyik legfontosabb küldetése: csak így kerülhetik el, hogy a 2021-ben életbe lépő 95 g/km-es európai szén-dioxid-kibocsátási átlag végére ellehetetlenítse a gyártók egy részét.
A gázolajjal működő motorok évtizedek óta megoldatlannak látszó problémája a magas nitrogénoxid-kibocsátás, amelyet többféle módszerrel is igyekeztek csökkenteni a gyártók. Az egyik ilyen a kipufogógáz-visszavezetés, amely a Bosch szerint a jelenlegi dízelmotoros autókban nem elég hatékony, de most megtalálták a megoldást a megjavítására.
„A rendszerünknek a Thermal Management nevet adtuk, mert a dízel-kipufogórendszer legfontosabb részét, a kipufogógáz-visszavezetésről gondoskodó rendszert (EGR) tartja optimális hőfokon.” - mondja a Bosch dízelmotor-fejlesztési részlegének vezetője, Michael Krüger. Ahhoz ugyanis, hogy ez hatékony legyen, több mint 200 Celsiuson kell tartani, ami alacsony fordulatszám mellett a mai motorokban nem valósul meg. „Ha csak gurul az autó, és nem nyomjuk le a gázpedált, az EGR jócskán a működési hőmérséklet alá hűlhet, és így a nitrogén-oxid-kibocsátás ilyenkor látványosan megnő. A mi rendszerünk minimálisra csökkenti ezt a hatást azzal, hogy az EGR-t közelebb vittük a motor égésteréhez, és gondoskodunk róla, hogy a lehető legforróbb kipufogógázzal érintkezzen.” - folytatta a magyarázatot a szakember.
A német cégóriásnál azt mondják, a Thermal Management révén az átlagos nitrogén-oxid-kibocsátást sikerült 13 mg/km alá vinni utcai körülmények között, ami még a 2020-tól érvénybe lépő 120 mg/km-es határértéknek is csupán a töredéke. Ha ez tényleg így van, azzal hosszú időre megoldódhat a dízelmotorok nitrogén-oxid szennyezési problémája, és így újra szalonképesek lehetnek, legalábbis műszaki szempontból.
A Bosch ezzel elvben megmentheti egyik legnagyobb üzletágát, bár ehhez még egy nagyon lényeges apróság hiányzik. A közvéleményt is meg kell győzni arról, hogy tényleg létezik a tiszta dízelmotor, és nem csak egy újabb marketingfogással próbálják átverni a fogyasztókat. Jelenleg számos európai város vezetése a dízelmotorok betiltásáról beszél – születtek is ilyen irányú törvényjavaslatok – bár konkrét lépéseket a dízelmotoros autók bőven 50% feletti aránya miatt egyelőre senki nem mert tenni.
Az ijesztgetés és a dízelek rossz sajtója azonban már látszik a nyugat-európai dízeleladásokon, és nagy kérdés, hogy ez a folyamat megfordítható-e a Bosch-éhoz hasonló jól csengő ígéretekkel.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
