A Rolls-Royce-é a legdrágább terepjáró
A formaterv olyan, amilyen a korábban kiszivárgott képeken, de ahogy sejtettük is, a fotók nem igazán adják vissza, mekkora batár a Cullinan. Nem csak a legdrágább a luxusterepjárók között – majdnem két Bentayga árába kerül – de a legnagyobb és legnehezebb is.
Azt azért gyorsan leszögezte a Rolls-Royce vezetője, Torsten Müller-Ötvös, hogy a Phantom marad a márka csúcsmodellje, de a megerősítésre szükség is volt: a Cullinan térfogatra biztosan túltesz a limuzinon is, hiszen 5,34 méter hosszú, 2,16 méter széles, 1,835 méter magas és a tengelytávjából is csak fél centi hiányzik a 3,3 méterhez. A tömege üresen 2,66 tonna, de ez egy ekkora testtől nem is meglepő: a Cullinan termete már-már teherautós.
A benne felhalmozott technika közben egyáltalán nem az. A futómű egyfajta aktív légrugózást kapott, amely figyeli a kerekek tapadását, és ha annak csökkenését észleli, akkor lefelé mozdítja az adott kereket. A felfüggesztés egyébként elöl egy teljesen új, kettős keresztlengőkaros szerkezet, hátul pedig a kategóriában gyakorlatilag kötelező öt lengőkaros multilink rendszerű.
A szögletes orr-rész mögött ugyanaz a 6,75 literes, turbós V12-es motor dolgozik, mint a Phantomban. A csúcsteljesítménye 571 lóerő, a maximális nyomatéka pedig 850 Nm, ami nyilván egy ekkora autóhoz sem kevés. Gyorsulás-adatot nem adtak meg – nem is igazán lényeges egy ilyen karakterű autónál – de végsebesség 250 km/h, ami nyilván elektronikával beállított érték, ekkora teljesítmény nyilván sokkal nagyobb tempót is lehetővé tenne.
Bár a Cullinan karosszériája hátrafele erősen keskenyedik – ilyen szempontból a régebbi Volvókat idézi a forma, amúgy inkább Land Roveres – és a csomagtér alaphelyzetben 600 literes, ami biztosan nem világbajnok érték, ha valaki mégis rászorul, hogy teherautó helyett használja a második legdrágább Rolls-Royce modellt, épp megteheti. A hátsó üléssor lehajtható – először a Rolls-Royce történetében – így gyorsan alakítható ki 1930 literes raktér, amelybe akár 2,245 méter hosszú tárgyak is elhelyezhetők. Valószínűleg érdekesebb lesz azonban az a kérdés a majdani vevők számára, hogy melyik hátsó üléssorral kérjék a Cullinant, ilyenből ugyanis kétféle van. A megszokott háromszemélyes pad, illetve a két hatalmas fotelből álló változat, amely nyilván kényelmesebb.
A teljesen sík padlójú utastér megközelítését egyébként a légrugózás is segít megközelíteni: beszálláskor négy centit ültet az autón, és persze ugyanez a célja a hátrafelé nyíló hátsó ajtóknak is.
A Cullinan persze mindennel fel van szerelve, ami ma biztonsági vagy kényelmi berendezésekből elérhető, és presztízsben sincs igazi vetélytársa, ám ennek megfelelő az ára is. A 250 ezer angol font (átszámítva 89 millió néhányszáz ezer forint) példátlan összeg egy ilyen autóért még akkor is, ha egyszerre kínál 54 centis gázlómélységet és keleti kényelmet. Jellemző módon Bentaygát már 135 ezer fontért is kapni, de itt is látszik, hogy a Rolls-Royce vaskosabb bukszákra lő.
A szögletes formaterv persze nem mindenkinek jön majd be, de az az érzésünk, Torste Müller-Ötvös nem téved nagyot, amikor azt mondja, hogy az Egyesült Államokban, Kínában, a Közel-Keleten és Európában is nagy érdeklődésre lehet számítani. Azt persze még az igazgató sem merte megbecsülni, hogy mennyivel emelheti meg az évi 4000 körüli eladásokat a terep-Rolls, de ha fogadni kéne, biztosan 50% feletti számot mondanánk még a rettenetes ár mellett is, hisz ez lesz messze a legdivatosabb modell a kínálatban.