Autókereskedők gáncsolják a villanyautók terejedését?
Ha csak az autókereskedőkön múlna, az autóvásárlók jó része nem is tudna az elektromos autókról – mondja egy skandináv tanulmány. 126 próbavásárlással próbálták megtudni, mit gondolnak és tudnak az eladók a villanyautókról.
![veve](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2019/20192/201927/20192790_f725b0c124c6a690e703f5f5bbaf5097_wm.jpg)
A Nature Energy tudományos lapban jelent meg egy tanulmány, amely öt ország – Dánia, Finnország, Izland, Norvégia és Svédország – 15 városának 82 autókereskedésében végzett 126 próbavásárlás alapján született. Magukat vásárlónak kiadó kutatók tapasztalatai szerint a kereskedők/értékesítők háromnegyede meg sem említette, hogy az adott kereskedés kínálatában amúgy van villanyautó, amikor pedig ráterelődött a szó, általában lebeszélést és téves információkat kaptak: a hatótávot lefelé, a töltési időt felfelé becsülték. Az új E-Golfra például egy kereskedő 150 kilométeres hatótávot mondott. Igaz, a gyárilag megadott 300 kilométer is kamu, de az autó azért bőven 200 kilométer fölött tud.
![wg-420A6596](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2019/20192/201925/20192508_8faf86f07454a6259828c8b35eba8111_wm.jpg)
Az értékesítő is ember, a tanulmány szerint legalábbis sok múlik azon, hogy sok kereskedő még ma sem érti igazán az elektromos autót. Nincsenek képben alapvető tudnivalókkal a fenntartásáról, töltéséről, nem kapnak hozzá kellő oktatást, így a vásárlók kérdésére sem tudnak válaszolni, ami egyrészt kínos, másrészt időigényes, így inkább a jól ismert benzines és dízelautókra terelik a szót. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a villanyautós állami adókedvezményeket is meg kell tudni értetni, a kutatók szerint kijön, hogy ugyanannyi idő alatt egyszerűen több nem villanyautót lehet eladni, ami önmagában fontos szempont az értékesítőnek.
![Nyilvános villanytöltő Norvégiában](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2019/20192/201924/20192464_eb8298e46d8b9ef45c073125a641c0ad_wm.jpg)
Vannak persze más gyakorlati okok is. Sok márkakereskedés szimplán nem tart készleten villanyautót, hiába van az adott márka kínálatában, így azokat eleve nehezebb bemutatni, másrészt sokszor hosszabb a várakozási idő, ha valaki mégis ilyet rendelne, és már csak ezért sem ajánlják. A márkakereskedésnek pedig lehet még egy szempontja: a villanyautóknak kisebb a szervizigénye, később kevesebb haszonnal lehet számolni a szervizeléssel. Érdekes felmérés, azt viszont látatlanban is megmondtuk volna, hogy az öt északi országból Norvégiában a legvillanyautó-barátabbak a kereskedők. Ezt igazolta a tanulmány is.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=qkqpdiqkjm/fastid=kzscwwbbqxcxdteqinjisynykamw/nc=0)