Ötvenmillió nélkül ne is gyere
Aradi Géza, a Bentley márkaigazgatója igen szép munícióval rendelkezik ahhoz, hogy tényekkel illusztrálja: Bentley-t venni több, mint megvenni egy autót. És mivel lényegesen több pénzbe is kerül, mint megvenni egy autót, hogy úgy mondjam, az ár/érték arány rendben van. Mégis meghökkentő olyan dolgokat hallani, hogy a talán a Bentley-nek van a legtöbb szín a kínálatában – csak feketéből 16 választható. És ezek csak a külső színek.

De nézzük csak tovább a perverz kívánságokat! Mondjuk holnap beballagok, hogy vennék egy Bentley Continental GT Convertible típusú személygépkocsit, amely mellett ott ácsorgunk és melynek 3, azaz három nappal ezelőtt volt a világpremierje – na szóval ennek most a küszöbléce azt világítja a világba, hogy Continental GT, de ha azt szeretném oda íratni, PAPPTIBI, az sem gond. Megoldják, de akár a bőrbe is belehímzik. Ha pedig eladnám, átírják/hímzik a vevő nevére, gondolom felárért.
Meg hát vannak azok a népek, ahol bizonyos rétegek már csakis nemesfémekkel hajlandóak érintkezni, szóval az arannyal futtatott kilincs sem gond. A fényezést hatszor lakkozzák-polírozzák, de a minőségellenőrzés nagyon szigorú. A főellenőr porcukrot szór a fényezésre, és ha az megtapad rajta, akkor lehet tovább polírozgatni. Mert hová lesz a világ, ha mindenféle jöttment porok megtapadnak egy Bentley-n?!
Lehet ezen ironizálni, de a helyzet az, hogy az autóvásárlók körében mindig is megvolt az igény erre a típusú luxusra. Régen királyok, maharadzsák, kicsit később popsztárok, manapság meg mindenféle jó helyre született gazdagok, önerőből meggazdagodó zsenik vették az ilyesmit – az autógyáros csak egy iparos, aki kiszolgálja az igényeket. Egytől nem kell tartani: hogy túl sok készülne belőle. Évi 10-11 ezer autó a maximum, amit le tudnak gyártani. Igaz, meg lehetne oldani, hogy több legyen, de nem ez a cél, hanem az exkluzivitás.
Az angliai Crewe-ban négyezer munkás végzi a javarészt kézi munkát – valaha itt együtt élt a Roll-Royce és a Bentley, egészen 1998-ig, amikor a Rollsot a BMW, a Bentley-t meg a VW csoport megvette. A helyzet nem volt egyszerű, mert évtizedekig úgy tűnt, hogy e két márka szétválaszthatatlan, de végül a Rolls-Royce név jogai a BMW-hez kerültek, így csak a crewe-i gyár és a Bentley név maradt a VW-nek. Ebből építkeznek, iszonyatos beruházások után, mivel a termék„paletta” néhány elaggott, ősi Rollson alapult.
Érdekes módon ebből egy kevés ma is megtalálható a Bentley-nél: a Mulsanne 6,75 literes motorja az ősi Rolls-motor erősen euro6-osított verziója, olyan trükökkel, mint a hengerlekapcsolás. Erről a típusról Winklerrel szép emlékeket őrzünk, de a szalonban is ott volt a nyújtott verziója. Hát ezt már nem adják oda a 200 ezer eurós (nettó) alapárért (ami áfástól, magyar rendszámmal 80 milliót jelent), ennek bőven 100 millió fölé kúszik az ára, más kérdés, hogy így is fele annyiba kerül, mint Rolls-Royce Phantomból ugyanez. Mindenki döntse el maga, hogy a célcsoportnál ez előny vagy hátrány.
Fenséges rémálom
A Bentley legdrágább modelljét teszteltük. Tömeges érdeklődésre nálunk sem tarthat számot, de néha azért érdemes megnézni, mit tud a luxusautó-ipar százmillió forintért.
Bár az autók java brit földön készül, a fő részegységek egy részét a kontinensről viszik oda, a Bentayga SUV bódéját a pozsonyi VW-gyárból, a Continentalét Zwickauból, a V8-as motorok Győrből érkeznek, bár készre az angolok szerelik. A Bentley-nél használt W12-es motor viszont angliai, olyannyira, hogy az Audikhoz is innen viszik Németországba. Egy kusza, de hatékony rendszer része hát a Bentley, de egy biztos: az iparművészetet változatlanul a britek teszik hozzá.
A modellpaletta nem túl terjengős, a már említett Mulsanne és Bentayga mellett ott van a vadiúj Continental GT kupé és a három nappal a világpremier után idehozott kabrió. Ezek a típusok már nem a VW Phaeton alapjaira épülnek, hanem a Porsche Panamerával közösen használt MSB modulrendszerre. A Continental GT-k limuzintestvére, a Flying Spur megkapja ezeket az alapokat jövőre. És egyelőre ennyi. Az utóbbi időben a forgalom 60 százalékát a Bentayga adta, de az új Continental GT verziók megjelenése óta ezeké a 60 százalék.
Ahhoz képest, hogy mennyi kézi munkával készülnek, nem is olyan drámaiak a szállítási határidők, Bentaygát három hónapra szállítanak, de persze nincs minden típusnál ilyen gyorsan gyártási szlot. Egy Continental GT csak jövő év közepe táján érkezne meg, ha most megrendelnénk 160 ezer euróért, a vadi új kabrió meg csak 2019 végén. Néha egy Mazdát sem kap meg hamarabb az ember.
Persze furcsa dolog a jólétnek az ilyen fokával szembesülni egy Havanna lakótelepi panelból vagy egy nógrádi faluból nézve, még akkor is, ha már megszoktuk, hogy a világban nagyok az egyenlőtlenségek. Pláne ott, ahol évszázadok óta halmozzák fel a vagyont a népek: nem véletlen, hogy Nagy-Britannia, az USA és az EU hatalmas piaca a márkának, a feljövők közül persze ott van a hatalmas Kína is. Akármilyen meglepő, az akár kristály pezsgős poharakkkal megrendelhető Bentley-kre nálunk is több a vevő, mint amennyi autót a limitált gyártásból megkap az importőr: az idei kontingens már a szalon megnyitása előtt elfogyott – egyébként ez 15 autót jelent.
Utoljára a '90-es évek második felében volt magánimportőre a Bentley-knek, akkoriban persze még a Rolls-szal együtt forgalmazták őket. Az új szalonba két autó fér be, de amúgy sem készletről szokás Bentley-t venni, és az eddig hányattatott sorsú Bentley-közösség 2019-től annak is örülhet, hogy lesz márkaszerviz is a Szerémi úton, ahol tulajdonképpen a budapesti Porsche-szalon mellé építették oda a 180 négyzetméternyi Bentley-központot 600 ezer eurós beruházással, és tulajdonképpen ugyanúgy a Porsche Interauto Hungaria a márka importőre, mint a Porsche sportkocsiknak.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
