Tízezer fölé forog majd az új Aston Martin
Négy modellt is bemutatott az Aston Martin és testvérmárkája, a Lagonda Genfben, de közülük csak egy van (majdnem) készen. Úgy néz ki, a britek a középmotorban látják a jövőt.
Óriási tömeg volt az Aston standjánál, mindenki valami igazán meghökkentőre számított, hiszen négy autó is letakarva várta a leleplezést. Takarás nélkül kizárólag a már korábban bemutatott Valkyrie AMR Pro prototípus és a RedBull Formula-1-es autója volt látható. Utóbbi azért is lényeges elem az Aston standján, mert az együttműködést (és a szponzorációt) annak ellenére is folytatják, hogy a Honda lett a versenycsapat új motorszállítója.
Az Aston Martin első embere, Andy Palmer elárulta, hogy 2018-ban 26%-kal több autót adtak el, mint egy évvel korábban, és a következő években újabb sikerekre számít. Nem véletlen az optimizmus, hiszen 2026-ig minden évben szeretnének bemutatni egy új autót. Alighanem a legnagyobb profitot a cég első SUV-ja, az Aston Martin DBX fogja hozni, amit ezúttal nem hoztak el a szalonra, de még az idén bemutatják a szériagyártásra érett verziót, 2020-ban pedig az első példányok is megérkezhetnek a vevőkhöz.
Palmer a leleplezést azzal az autóval kezdte, amiről szerinte egy másik cég azt állította: lehetetlen megvalósítani. Ugyan a szó legszigorúbb értelmében egyelőre nekik sem sikerült, hiszen továbbra sem a teljesen végleges változatát láthattuk a Red Bull Formula-1-es csapatával közösen fejlesztett Aston Martin Valkyrie-nek. Palmer trükkösen fogalmazva sorozatgyártásra érett prototípusnak nevezte az autót. A Valkyrie tehát elvileg már mozgásképes, de még mindig kell rajta reszelni, mire le tudják majd gyártani a 150 darabosra tervezett sorozatot. A leplet maga Adrian Newey Formula-1-es tervezőzseni, és Christian Horner, a Red Bull F1-es csapatfőnöke húzta le az autóról. Newey utána még hosszasan simogatta, nyomogatta művét, alaposan megnézte, hogy az illesztések úgy futnak-e, ahogy csapatával elképzelte.
A Valkyrie tényleg különleges darab lesz még a hipersportautók között is. A hajtásról a Cosworth 6,5 literes, V12-es szívómotorja és egy, a Rimac segítségével fejlesztett villanymotor gondoskodik majd. A végeredmény 1160 lóerő, amiből 1000 lóerő a benzinmotor teljesítménye. Ez minden bizonnyal egyike lesz a valaha utcára küldött legerősebb szívómotoros autóknak a világon. Ja, igen, és majdnem elfelejtettem: 10 ezer fölé lehet majd forgatni.
Kívülről sokat nem változott a tanulmányhoz képest, továbbra is a meghökkentő, Formula-1-es autókat idéző aerodinamikai elemek uralják a látványt. A legfeltűnőbb újdonságot talán az új első és hátsó lámpák jelentik, amikről már-már el lehet hinni, hogy utcai használatra is alkalmasak lesznek. Belül mindent a meztelen karbon ural, illetve 1-1 kijelző a tükröket kiváltó kameráknak: egy középen, és egy a lekerekített téglalap alakú kormányon. Ezt egyébként ki is kell szedni a beszálláshoz, csakúgy, mint egy valód F1-es autónál. A ki-be szállás így sem lesz sikkes, hiszen óriásit kell lépni, hogy be lehessen kászálódni az utastérbe.
A Valkyrie AMR Pro modellről se mondtak le, aminek szintén megmutatták a prototípusát. Palmer azt ígérte, hogy ez a kizárólag pályahasználatra alkalmas autó körülbelül 5%-kal fog lassabb időt menni a leghíresebb versenypályákon a 2018-as Formaula-1-es mezőny által futott leggyorsabb körökhöz képest. Ez az autó azonban még tényleg csak egy makett, a belsejében is csak egy matricával imitált kormányt lehetett látni.
Ha még nem lett volna elég a hipersportautókból, az Aston Martin készült egy másik prototípussal, az AM-RB Project 003-mal. Ez gyakorlatilag egy Valkyrie-light lesz, a nagytesó technikájával, továbbra is aktív aerodinamikai és futóműelemekkel, viszont különösebb tornamutatványok nélkül bele lehet majd ülni. Ahogy Palmer fogalmazott, ez lesz az Aston hétköznapi szupersportautója. A hajtásról csak annyi derült ki, hogy egy teljesen új, saját fejlesztésű V6-os turbómotor kerül bele. A gyártást 2021-ben indítják, összesen 500 darabot készítenek majd belőle.
Ugyanazt az új V6-os motort fogja megkapni a harmadik leleplezett autó, az Aston Martin Vanquish Vision Concept. Persze, csak ha piacra kerül majd, amire – látva a szinte teljesen üres/lefedett belteret – minden bizonnyal jópár évet várni kell még. Látványra a Vanquish is egy tovább puhított Valkyrie-nek tűnik, és bár hasonlóan lapos és hosszú, mint a másik két autó, legalább emlékeztet a hagyományos sportautókra. Valószínű az is, hogy a kész Vanquish nem a Valkyrie-éhez hasonló drága, karbonszálas monocoque váz, hanem egyszerűbben gyártható alumínium struktúra köré épül majd, akár a jelenlegi Aston Martinok. Így árban is versenyképes maradhat a Ferrari F8 Tributóval és a McLaren 720S-szel.
Az utolsó koncepcióautó egy elektromos, futurisztikus félig terepjáró, félig kombi volt, amivel az Aston újra megpróbálná feltámasztani a Lagonda márkanevet. Az Aston Martin Lagonda All-Terrain Conceptet Tesla-riválisként emlegetik, ami az elektromos hajtást látva érthető, a Lagondára jellemző luxus oldaláról kevésbé. Ellensúlyként bedobták a másik 2019-es slágertémát, az önvezetést is, bár minderre a digitális kijelzők Autonomous feliratain és a menetiránnyal szembe fordítható első üléseken kívül más bizonyíték még nincs. Az egész autó inkább egy luxusyachtra emlékeztet, mint manapság kapható luxusautókra. A tanulmányoknál gyakran ellőtt poénként itt sincs középső tetőoszlop, az ajtók pedig egymással szemben nyílnak. A gyártástól még jó messze van ez is, amit az itt-ott hanyagul elvágott szövetek és a fabakokra állított karosszéria is jelez. 2022 környékére ígérik, hogy piacra kerülhet az első újkori Lagonda.
Genf 2019.
- Sok karbon és még több borzongás a Mansory-nál
- Idén is ők voltak a legbátrabb őrültek Genfben, bár a krokodilbőrrel talán túltolták kicsit.
- Ezeket hoztuk volna haza Genfből
- Sok jó autó volt a genfi kiállításon, de csak kevés ütötte meg azt a szintet, amit azonnal hazahoztunk volna. Itt a lista.