Tíz százalék alatt a Fiat olasz eladásai
Olaszországban néhány évtizede még domináltak a Fiat-csoport termékei, de az olaszországi autóimportőrök szövetsége, az UNRAE adatai szerint az idén márciusban először csökkent a Fiat márka piaci részesedése 10% alá.
A jelenség részben persze a koronavírus-járvány kapcsán hozott intézkedéseknek köszönhető, de a Fiat drámai térvesztése az olasz piacon nem új jelenség. Az importmárkák térnyerése már az 1980-as években elkezdődött, így 1990-ben 40%, 1998-ban 30%, 2017-ben pedig 20% alá esett a Fiat piaci részesedése. Igazság szerint 2004-ban már volt egy 21%-os mélypont, de onnan még tudtak szépíteni, a Grande Punto 2005-ös bemutatása után 2009-re megint a piac 26%-a volt a Fiaté.
Az elemzések szerint a 10% alatti részesedés több tényezőnek köszönhető. Egyrészt az elhanyagolt kínálatnak: a Fiat az elmúlt néhány évben egyszerűen kivonult bizonyos szegmensekből, olcsó kisautót például a Punto gyártásának 2018-as leállítása óta nem kínálnak. A prémium-árazású 500-as modellek mellett már csak a Panda és a Tipo maradt a kínálatban.
Egy másik ok, hogy Olaszországban mostanság szállt ki a márka a tartósbérlet-piacról, amely kisebb hasznot hozott a hagyományos értékesítésnél, ám ezzel is jelentős mennyiségű vásárlót veszítettek.
Így is valószínű, hogy a koronavírus-járvány kapcsán hozott intézkedések nélkül jobban ment volna a Fiatnak otthon, közelebb a tavalyi 15%-os részesedéshez, de az egyértelmű, hogy az egykori piaci dominancia már a múlté, és egyelőre nem is nagyon látszik, hogy ez hogyan változhatna. Új népautók fejlesztéséről nem is hallani – a legfrissebb, a Törökországban gyártott Tipo is öt éves az idén – az új, csak elektromos hajtással készülő 500-as pedig meglehetősen drágának ígérkezik, így aligha lesz alkalmas rá, hogy érdemben javítsa az eladásokat – a Fiat sem tervezett belőle 14 ezernél többet gyártani.