Bemutatták az új elektromos Skodát, az Enyaq iV-t
A Skoda új elektromos modelljéről világpremierje előtt is sok mindent lehetett tudni, hiszen kis mértékben, de folyamatosan csepegtették az információkat. Kiszivárogtak róla sejtelmes vázlatok, megmutatták zöld mintás álcafóliában, nemrég pedig viszonylag részletes külső-belső formaterveket is nyilvánosságra hoztak. Most lehullt a lepel, hivatalosan is bemutatták az elektromos szabadidő-autót.
A Skoda Prágában tartotta az Enyaq iV bemutatóját, amit élőben is közvetítettek honlapjukon, így bárki bepillantást nyerhetett az eseménybe - mi több, az igazán kíváncsiak a virtuális standot is körbejárhatták. A rendezvényen összekötötték a kellemest a hasznossal, az Enyaq bemutatásával egyben a cseh cég 125. születésnapját ünnepelték.
A Skoda Citigo e iV-t követő új, második elektromos autója kialakításakor szem előtt tartotta a megszokott értékrendjét; a simply clever vonalat az okos megoldásokkal, a tágas belteret, illetve az elérhetőséget. Ezt az elektrifikáció jegyében kiegészítették még villanyhajtással, meg persze tengernyi újdonsággal.
Az autó 4,648 méter hosszú, 1,877 méter széles és 1,618 méter magas, illetve 585 literes csomagtartóval rendelkezik. Ezekkel a paraméterekkel az Enyaq a Skoda SUV-családjának legújabb tagja, a markáns forma miatt jó eséllyel a legfeltűnőbb is. Rengeteg él fut a karosszérián, felettébb alacsony a hasmagassága, a tetőív is hosszan el van nyújtva. A Vision iV tanulmány tetejével ellentétben viszont nem fut élesen le, így a hátsó kialakítás a kiszivárgott vázatoknak megfelelően változott - állítólag lesz egy coupé verzió is, másik karosszériával. Amiről viszont már messziről tudni fogjuk, hogy egy Enyaq közelít, az egyértelműen a Crystal Face. A fantázianév a világító rácsozásra utal, amit 130 LED biztosít; más gyártóknál is láthattunk már hasonlót, például a BMW új X6-osnál. Ez az extra a legerősebb Enyaq, az RS iV számára alapfelszereltség, a 80 iV és 80x iV modellek számára választható opció.
A világító orr mellett kisebb hangsúlyt kapott ugyan, de elég feltűnőre sikerültek az első és hátsó LED lámpák, illetve a 18 colos kerekek már az alapfelszereltségű modellhez is járnak - huszonegyesek a legnagyobbak.
A MEB platformra épített Enyaq beltere hasonló mennyiségű teret kínál az utasoknak, mint a Kodiaq, miközben rövidebb, mint az Octavia - ezért a 2,765 méteres tengelytáv a felelős. A tengernyi hely mellé elegáns és letisztult belső is párosul, hála a Design Selection kínálatnak, ami a hagyományos felszereltségi szinteket váltja. Ennek köszönhetően mind az öt modell beltere rengeteg féle színben választható, közös tulajdonságuk, hogy részben újrahasznosított anyagokat tartalmaznak.
A műszerfal is teljesen új az eddigi Skoda modellekben lévőkhöz képest, középpontjába egy 13 colos érintőképernyő került, amihez dedikált gombok egyáltalán nem társulnak. Természetesen az új infotainment rendszer fut rajta, ami 15 nyelvet tud, meg persze az Apple CarPlay és Android Auto funkciókat, illetve szoftveresen frissíthető. A hatalmas érintőképernyőn túl sokat dobnak még a műszeregységet kiegészítő, szélvédőre vetített információk.
Modellkínálat tekintetében van választási lehetősége a vásárlóknak, ugyanis ötféle teljesítménnyel, három aksimérettel, két hajtásrendszerrel is kapható lesz az Enyaq. A belépőmodell az 50 iV, ami 55 kWh-s aksival, hátsókerék-hajtással, 109 kW-s teljesítménnyel lesz elérhető. Ez a variáns WLTP ciklus szerint 340 kilométert tud majd, ezzel szemben az ugyanúgy hátul hajtó 60 iV már 390-et, de abba nagyobb akkumulátor is kerül, 62 kWh-s, illetve teljesítménye is nagyobb, 132 kW.
A 80-as modellek (80 iV, 80x iV, RS iV) akku kapacitása 82 kWh. A 80x iV és az RS iV modellek összkerék-hajtással is elérhetők, viszont a sima 80 iV csak hátsókerék-hajtást tud. Cserébe ez az összes variáns közül a legnagyobb hatótávú: 510 kilométert ígérnek. Ehhez képest az összkerekes változatok már csak 460 kilométert tudnak, ellenben teljesítményük nagyobb: az RS iV 225 kW-ra képes, a 80x iV 195-re, még a iV 80 rendszerteljesítménye 150kW. A cseh cég azzal kecsegtet, hogy csupán 38 perc 5%-ról 80%-ra tölteni az autót, mondjuk azt nem árulták el, melyik aksira érvényes ez.
A Skoda árak tekintetében elég szűkszavú volt, de annyit elárultak, hogy 35 ezer eurótól már lehet kapni a belépőmodellt, az 50 iV-t. Ez jelenleg 12,5 millió forintnak felel meg, de jó eséllyel többe fog kerülni, mire hozzánk ér, a felsőbb kategóriás modellekről nem is beszélve.