A Z az elmúlt 18 évben egy jó sportkocsi volt, viszonylag olcsón, japános minőségben. Manapság már ez sem gyakori, de úgy látszik, az 50 éves évfordulóra a gyáriak is kevésnek érezték egyszerűen egy harmadik generációval jelentkezni: inkább olyasmit igyekeztek összehozni, ami hangulatában egyszerre tartalmaz valamit a típus legendás múltjából, és korszerű jövőképéből.
Az eredmény egyelőre a Z Proto nevet kapta, mivel ez még csupán tanulmányautó, bár egyértelműen gyártásra szánják. Egyesek már megelőlegezik a 400Z típusjelzést, bár mivel az autó orrában levő V6-os motor már egy ikerturbós darab – a pletykák szerint az Infiniti Q60-ból ismert háromliteres – a típusjelzéssel valószínűleg már nem követik a hengerűrtartalmat, így a Z betű előtt más szám is állhat.
A prototípus igazi attrakciója a forma, amely ezúttal rengeteg utalást tartalmaz a híres elődökre: az orrát egyértelműen az 1969-ben bemutatott 240Z-k – pontosabban a nagyra vágott hűtőrácsú pályaverseny-változatok – ihlették. Megvan a jellegzetes él a motorháztető középvonalában, és az oldalablakok vonalvezetése is az ősre utal, bár a Z Proto arányaiban mégis inkább a 370Z utóda: a V6-os motor miatt a hosszú orrot nagyrészt optikai trükkökkel igyekeztek felidézni.
A Z Proto érdemben csak hosszában nőtt a 370Z-hez képest: 4,38 méteres, azaz 14 centivel hosszabb, viszont az 1,85 méteres szélesség ugyanakkora, az 1,31 méteres magasság pedig alig egy centivel kevesebb. Ez, ahogy a szinte változatlan tetővonal is, arra utal, hogy a műszaki alapokon nem változtatnak sokat, inkább arra koncentráltak a tervezők, hogy az új Z erősebb egyéniség legyen.
A típust egyébként elsősorban Észak-Amerikának szánják, ahol a Nissan sportkocsik korábban is népszerűbbek voltak, mint bárhol másutt. Ezért is beszélnek most, 2020-ban 50 éves évfordulóról: bár a 240Z gyártása már 1969-ben elindult, az amerikai karrierje 1970-ben kezdődött.
Már most egyértelművé tették, hogy a típust gyártani fogják, de hogy mikortól, az még nem derült ki. Annyi biztos, hogy az új sportkocsi is a nagy amerikai Nissan offenzíva része, amelynek kapcsán a következő 20 hónap során tíz új típust mutatnak be, nyilvánvalóan abban a reményben, hogy ezzel erősíthetnek a márka pozícióin annak messze legerősebb piacán.