Egy kicsit mindenkit meglepett, amikor az Amazon nem csak befektetett a Rivian nevű induló villanyautó-gyártóba, de rögtön le is adott egy 100 ezres megrendelést egy akkor még teljesen ismeretlen furgonra.
Ugyanakkor most úgy tűnik, Jeff Bezos birodalmának nagyon is pontos elképzelései lehettek arról, hogy mit rendel: a furgon korszerű, jellegzetes, és nagyon célszerű. Tulajdonképpen a felépítés egyáltalán nem új. A tolóajtós vezetőfülke, és az elölről és hátulról egyaránt megközelíthető raktér koncepciója a korábbi amerikai áruterítő járművekre már évtizedekkel ezelőtt jellemző volt. De mivel viszonylag kicsi és speciális piacról van szó, a korábbi szereplők – amilyen a General Motorsból a 90-es években kiszervezett Workhorse volt – mára vagy megszűntek, vagy igen elavultnak ható járműveket kínálnak, kifejezetten drágán.
Az új furgon egészen jellegzetes, és kifejezetten barátságos orr-részt kapott, kerek LED-fényszórókkal, és hűtőrács helyett üveg-hatású fényes fekete felülettel. A márkajelzése Amazon, úgy látszik, a Rivian részvétele a projektben tényleg csak a kivitelezésre korlátozódik. Mindenképp említést érdemel még a megszokott furgon-méretekhez képest is óriási tengelytáv. Ez nem csak óriási raktér kialakítását teszi lehetővé, de így elvben nagyon nagy akkumulátor építhető a padlóba. A felépítmény egyébként láthatóan moduláris, azaz elképzelhető, hogy később lesznek rövidebb változatok is.
Ezeken felül annyit lehet még tudni a járműről, hogy az LCD kijelzőkből álló kezelőfelület szerves része az Alexa virtuális asszisztens – azaz a legtöbb funkció hangvezérléssel is elérhető – ami a készítők szerint növeli a jármű biztonságát.
Műszaki adatokat egyelőre egyáltalán nem közöltek, így a hatótávról, végsebességről, terhelhetőségről egyelőre nem sok fogalmunk lehet. De mivel alapvetően rövid távú áruterítési feladatokat kell ellátnia az Amazon flottának, az elektromos hajtásnak leginkább az előnyei jönnek majd ki, amilyen a csendes üzem, az egyszerű szerkezeti felépítés és az olcsó fenntarthatóság.
Az Amazon terve az, hogy 2030-ra már csak megújuló energiával működtesse a flottáját, 2040-re pedig teljesen karbonsemlegesen működjön, és látszik, hogy erre költeni is hajlandók. A villanyfurgonokkal viszont valószínűleg nem csak a céggel szemben kritikus környezetvédők vitorlájából foghatják ki a szelet, de hosszú távon a nyereség is nő majd, hiszen olyan kihasználtság mellett, amit az Amazon biztosít, az elektromos energia árelőnye már az amerikai benzinárak mellett is jelentős tétel.
A cég ígérete szerint az Amazon flottában 2021-től állnak munkába az első új elektromos furgonok. A százezer megrendelt példány pedig bőven elegendő lesz az Egyesült Államokban a teljes flotta kiváltására, hiszen jelenleg mintegy 30 ezer hagyományos furgonnal - nagyrészt Mercedes Sprinterekkel és Ram Promasterekkel (ami a Fiat Ducato amerikai megfelelője) végzik a kiszállításokat.