A lézeres letapogató, népszerűbb nevén a Lidar régóta fontos alkatrésze az önvezető jármű-prototípusoknak, de a Volvo lesz az első, amely sorozatgyártású autóba ilyet épít.
Az eszköz a környezet pontos felmérésére való: erősen egyszerűsítve olyan, mintha egy lézeres távolságmérő pásztázná a környezetet, és egy sűrű rácsban végigmérne minden környező tárgyat a látóterén belül. Ezekből a távolság-adatokból aztán igen pontosan megalkotható a környezet felszín-modellje, így az autóba épített számítógép számára pontosabb adatokat szolgáltat, mint a radar-, szonár- vagy kamera-alapú érzékelők.
A Lidart eddig az ára miatt nem használták sorozatgyártmányokban, de úgy tűnik, a Volvo partnere, a kaliforniai Luminar Technologies már viszonylag jó árat tud adni a készülékre: azt mondják, 1000 dolláros nagyságrendbe sikerült levinni az Iris nevű típusuk nagykereskedelmi árát.
A Volvo először persze csak a drágább modelljeihez kínálja majd a szerkezetet, és csak felárért, de azt mondják, az elképzelésük az, hogy a későbbiekben minden Volvo alaptartozéka legyen a Lidar, és az ezzel megvalósítható biztonsági funkciók.
Henrik Green, a Volvo műszaki igazgatója azt mondja, ahogy ma már nem kell külön megrendelni a légzsákokat vagy a biztonsági öveket, úgy szeretnék elterjeszteni a Lidart is, amely pontosabb és gyorsabb baleset-előrejelzést tesz lehetővé, így potenciálisan életmentő eszköz.
Később ráadásul a vezérlőszoftver távoli frissítésével lehetőség lesz a Lidart használó funkciók bővítésére is. Mivel egy ilyen szenzor az önvezető rendszerek lényeges eleme, a beépítése azt is jelenti, hogy az önvezetés innentől kezdve elsősorban a megfelelő program meglétén múlik.
Az új, már tisztán elektromos XC90-est, amelyben a Lidar először lesz elérhető, a Volvo dél-karolinai gyárában készül majd, várhatóan már 2022-től.