Rekordszintre nőtt Kína autóexportja júniusban, ami újabb jele annak, hogy élénkül a világgazdaság és nő az autók iránti kereslet, egyúttal egy mellékhatása a globális félvezető-hiánynak.
A kínai autógyártók szövetsége, a CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) azt közölte, hogy a kínai cégek 158 ezer autót exportáltak júniusban, ami 1,5-szerese az egy évvel korábbinak és 5 százalékos bővülés májussal összevetve. Bár az európai piacokon is egymás után jelennek meg a kínai márkák, a Kínában gyártott autók fő exportcéljai Chile, Szaúd-Arábia, Oroszország és Ausztrália voltak.
A szervezet kimutatása szerint a múlt hónapban exportált autók 11 százaléka alternatív meghajtású NEV (new energy vehicles) jármű volt. A NEV kategória foglalja magában a teljesen elektromos hajtás mellett a többi, a fosszilis energiahordozókhoz képest alternatív hajtáslánccal rendelkező, így a plug-in hibrid és a hidrogén üzemanyagcellás járműveket is. Ebben a tizenegy százalékban valószínűsíthetően júniusban is sok kínai Tesla volt: a korábbi hónapokban havi 11-14 ezer sanghaji üzemben gyártott Teslát vittek külföldi piacokra.
Kína az idei első hat hónapban 828 ezer autót exportált, 10 százalékkal többet a tavalyi azonos időszakhoz képest. A jó forma mögött a globális félvezető-hiány is áll, ami szinte mindegyik nagy autógyártó termelését megakasztotta idén. A kínai autógyártók ezt jóval kevésbé szenvedik meg, mivel a helyi ipar képes ellátni a hazai autógyártókat, ami szeptemberig, a félvezető-hiány várható enyhüléséig nagy előny marad nekik a nemzetközi piacokon.