Mégiscsak lesz valami a felsővezetékes autópályákból?
Az áramszedős kamionok ötlete nem új, a Siemens Mobility már 2010 óta dolgozik rajta: először a Mercedes, majd a Scania volt a partnerük, de eddig csak néhány kísérleti autópálya-szakasz kiépítésére került sor. Ám úgy tűnik, hamarosan felgyorsulhatnak az események.
A Continental Engineering Services csatlakozása kapcsán a német Szövetségi Közlekedési Minisztérium már 4000 km-nyi autópálya felsővezetékesítéséről beszélt, ami a tejes úthálózat közel harmadát jelentené. Korábban még legfeljebb 1000 km-nyi út villamosításáról volt szó, de úgy néz ki, az eredményes kísérletek a politikai döntéshozókat is meggyőzték a megoldás életképességéről.
A legnagyobb akadály persze most is a hálózat kiépítésének költsége: kilométerenként durván egymillió euróról lenne ugyanis szó, azaz csak Németországban nagyjából négymilliárd euróba kerülne a megvalósítás. Ráadásul a projektben rejlő teljes potenciált csak úgy lehetne kiaknázni, ha egy teljes hálózatot építenének ki az EU területén, így lassan teljesen kiszorulhatnának az utakról a ma még egyeduralkodó dízelmotoros kamionok.
A helyzetet komplikálja, hogy a teherautó-gyártók egy része – így a Mercedes, a Volvo és az Iveco – jelentős összegeket öl a hidrogén-hajtású, üzemanyagcellás teherautók fejlesztésébe, és egyelőre nem látszik, hogy melyik technológia terjedhet el a jövőben. A Continental csatlakozása azonban valamivel talán közelebb hozza a felsővezetékes megoldás győzelmét.