A Hyundai megmutatta hidrogénes fejlesztéseit
Nehéz megmondani, hogy látnoki-e a Hyundai vezetése részéről, hogy kitart az üzemanyagcellás hajtások mellett, vagy sem, mindenesetre az látszik, hogy erőforrásokat nem sajnálva folynak a fejlesztések.
A koreai nagyvállalat most úgy döntött, meg is mutatja, mire jutott: megmutatta az üzemanyagcellás hajtása új generációját, amely kisebb, könnyebben igazítható a különféle feladatokhoz, és tartósabb is, mint a korábbiak.
Két fő változatot mutattak: a 100 kW-os, azaz 136 lóerős hajtást szánják személyautókba – ez kerül a Nexo következő változatába is – illetve egy 200 kW-osat (272 lóerő), amelyet kifejezetten teherjárművekhez terveztek. Az új rendszerek állítólag 30%-kal kevesebb helyet foglalnak, a jelenlegi 5000 órás és 160 ezer kilométeres garantált élettartam dupláját tudják, sőt, 25 centi magas helyre is beépíthetők. Ez utóbbi olyan helyen – például padlóba rejtve – is használhatóvá teszi az üzemanyagcellás hajtást, ahol eddig fel sem merülhetett a beépítése.
Néhány érdekes járművet is mutattak a harmadik generációs hajtás demonstrációjára. A Vision FK, amit még mindig csak fura álcafóliába csomagolva mutattak meg, például egy igen sportos gép, 680 lóerős hajtásrendszerrel, amelynek a fejlesztéséhez a Rimac segítségét is igénybe vették. Ám talán még ennél is érdekesebb az a konténerszállítórendszer, amely a teherautók széles spektrumának kiváltására tűnik alkalmasnak. Ebben a konténert egy vagy több szabványos méretű, alacsony, önvezető, összkerék-kormányzású üzemanyagcellás jármű juttatná célba, lényegében emberi közreműködés nélkül.
Az üzemanyagcellás hidrogénhajtás egyes nézőpontok szerint az autózás megújulásának Betamaxa, olyan zsákutca, amelyről azt is elfelejtjük néhány év múlva, hogy egyáltalán létezett. Ám néhány nagy gyártó, amely komoly tapasztalatokat szerzett vele, egyelőre kitart mellette: a General Motors katonai célokra, a Daimler és a Volvo Trucks teherjárművek számára, a Toyota személyautókba fejleszti a megoldást, és a fentiek alapján egyértelmű, hogy a Hyundai sem mondott le róla.
Olyannyira nem, hogy azt is jósolják, az üzemanyagcellás hajtást 2030-ra az elektromos hajtásokhoz hasonló áron adhatják majd, ami azért elég merész feltételezés.