Ismét új gazdája lehet a Ssangyongnak
A Ssangyong még a koronavírus-járvány előtt került nehéz pénzügyi helyzetbe, a felszámolástól pedig csak a csődbíróság mentette meg tavaly decemberben. Úgy néz ki, most gombokért szerezheti meg egy 2015-ben alapított koreai elektromos busz- és teherautó-gyártó, az Edison Motors.
A lényegében ismeretlen Edison vezette befektetőcsoport a Nikkei Asia értesülése szerint 260 millió dollárnak megfelelő összeget fizetne a Ssangyongért. Ez nem tűnik nagy összegnek, de ezért egy elég gyenge lábakon álló vállalatot kapnának: a Ssangyong már a koronavírus-járvány kitörése előtt is jelentős veszteséggel működött. Tavaly decemberben 15 korábbi veszteséges negyedévről beszéltek egy huzamban, és nagyságrendileg 70 millió dollárnak megfelelő negyedéves veszteséggel működött a cég.
Ha az Edisonnal összejön az üzlet, akkor állítólag már november végén kikerülhet a csődvédelem alól a Ssangyong. Az igazi kérdés az, hogy mi lesz a céggel később, hiszen a veszteséges működés okai nem szűntek meg, és a terepjáró-gyártó fenntartása is jelentős anyagi teher, ha nem javítanak nagyon gyorsan a pénzügyi mérlegen.
A Ssangyongot eddig egyetlen tulajdonosa sem tudta eredményesen irányítani. A Daewoo 1997-ben vásárolta fel, nem sokkal saját csődje előtt. A helyzetet 2004-ben stabilizálta a kínai Shanghai Auto, amely 51%-os részesedést szerzett, de az ő irányításukkal újra a földbe állt a Ssangyong 2009-ben, ahonnan a Mahindra próbálta kihúzni a céget, alig jobb eredménnyel.