A kínaiaké lehet az orosz autópiac a háború miatt

2022.03.10. 06:04

A kínai gyártók már mostanában sem voltak jelentéktelenek az orosz piacon: tavaly 122 ezer autót adtak el Oroszországban. A Chery több, mint 40 ezret, a Great Wall márkája, a Haval 39 ezret, a Gely 24 ezret, és a Changan, illetve a FAW is értékesített 5 700 illetve 3100 autót.

chery ru

Ez jócskán meghaladja az Európában, illetve Észak-Amerikában elért eredményeiket, és az ukrajnai háború kapcsán tovább erősödhetnek Oroszországban. A szankciók ugyanis nem csak a nyugati, japán és koreai autóimportot fenyegetik, de azoknak a helyi vállalatoknak a termelését is, amelyek nyugati irányítás alatt működnek. A Renault, a Volkswagen csoport és a Hyundai felől is lehetett már hallani, hogy a piacról való kiszállást fontolgatják, és ha ez netán megtörténne, azzal az 1,67 milliós orosz piac nagy része – gyakorlatilag jobb híján – kénytelen volna kínai termékeket vásárolni.

A dolog azért is lehet ijesztő, mert a kínai autók is kezdik kinőni a korábbi gyermekbetegségeiket: a Lada Granták színvonalát már most is biztosan hozzák – mondjuk ezzel nem állítottunk sokat – de simán lehet, hogy a Dacia alapú korszerűbb Ladákét és Renault-két is. Így, ha sikerül jelentős szereplővé nőniük, a piac esetleges későbbi visszaszerzésére tett kísérletek biztosan nem lesznek egyszerűek.

A nagy kínai gyártók térnyerése egyébként nem igazán új folyamat: ha a minőség-orientált Európában és Észak-Amerikában még nem is jelentenek fenyegetést, a fejlődő piacokon – Latin-Amerikában, Afrikában és Ázsia szegényebb régióiban – már nem ritka látvány a kínai autó.