Kiderült, milyen alapokra építkezik a Stellantis a jövőben
A PSA csoportra – beleértve az Opelt is – az utóbbi években szigorú szabványosítás volt a jellemző: minden autójuk ugyanarra a két szabvány padlólemezre épült, ugyanavval a négyféle motorral. A Fiat Chryslerrel való egyesülés ugyan újabb padlólemezek érkeztek a kínálatba, de a terv az, hogy a következő évek során ismét négyre csökkentik a felhasznált platformok számát.
A fejlesztés alatt álló új STLA platformokról korábban annyit árultak el, hogy Small, Medium, Large és Frame néven érkeznek, most azonban arról is pontosabb adatokat közöltek, hogy nagyjából milyen paramétereket várhatunk ezektől.
Mind a négy STLA platformot úgy tervezik, hogy dugattyús motoros, és elektromos autókat is építhessenek rájuk, de Carlos Tavares azt ígérte, hogy a prioritások megváltoznak. Az új padlólemezeket ezek szerint már elsősorban a villanyautó-gyártás igényeire szabják, bár ahol a szükség úgy hozza, még készíthetnek rájuk benzinmotoros modelleket is.
A tervek szerint a két kisebb platformot – tulajdonképp ezek felelnek meg a PSA jelenlegi szabvány megoldásainak – Európában tervezik, míg a két nagyobbat Észak-Amerikában alakítják ki.
Az STLA Small rendszerre 3,5 és 4,3 méter közti hosszúságú autókat lehet majd építeni. Ezekbe 37 és 82 kWh közti akkumulátorok kerülhetnek, ami 3-500 km-es nagyságrendű hatótávot jelenthet, nyilván a konkrét autó részletmegoldásaitól függően. A jelenlegi CMP platform utódjára épül majd a jelenlegi Citroën, Fiat, Opel és Peugeot tömegmodellek utódainak többsége, de várhatóan a DS, a Lancia és a Jeep is alkalmazza majd. A bemutatása 2026-ra várható, a Jeep Renegade utódjával.
Az STLA Medium platformot 4,3 és 5 méter közti autók alapjának tervezik, 87 és 104 kWh közti akkumulátorokkal, 440 és 700 km közti hatótávval. Valószínűleg ezt használják majd a legszélesebb körben, és elsőként az új DS csúcsmodell épülhet rá, amely 2024-re várható.
Az STLA Large 4,65 és 5,4 méter közti modellekhez készül, 101 és 118 kWh közti akkumulátorokhoz, ami 5-800 km-es hatótávhoz lehet elegendő. A Slellantis amerikai márkái mellett az Alfa Romeo is használhatja, a megjelenésére pedig egy 2024-ben érkező Dodge típusban lehet számítani.
Az STLA Frame 5,4 és 5,9 méter közti, jellemzően az amerikai piac számára készülő, alvázas terepjárók és pickupok alapjának készül. Elsősorban a Jeep és a Ram alkalmazza majd. Ebbe 159 és 200 kWh közti kapacitású akkumulátorok férnek majd, ami a nagyobb méret és tömeg miatt szintén 5-800 km-es hatótávú villanyautókhoz lehet elegendő.
A Stellantis tervei szerint minden platformra legalább évi kétmillió járművet készítenek majd, ami elég bátor vállalás, annak fényében, hogy tavaly a cég összes márkája együtt is csak 6,5 millió autót tudott értékesíteni.