A villanyautót foglalózók csak egy része akar valóban venni is

2022.06.17. 13:49

Az akkumulátor-állapotokról szóló jelentéseket készítő Recurrent cég végzett egy felmérést a vásárlói szokásokról, 200 olyan embert interjúztattak meg, akik április és május között foglalót tettek valamilyen villanyautóra. A minta nem túl nagy, de ahhoz talán elég, hogy árnyalja a gyártók óriási foglalási számairól szóló beszámolókat.

hummer-ev-crushes-tesla-cybertruck

A felmérésből kiderül, hogy a foglalást tevők jelentős részének nem áll szándékában valóban meg is venni az adott autót, emellett viszont egyszerre több foglalásuk is él. Ennek oka a pandémia okozta autóhiány és az akár évekig tartó várólisták, amelyek miatt a vásárlók nem feltétlenül bíznak abban, hogy valóban meg is kapják a megrendelt modellt.

További érdekesség, hogy ez a taktika márkától és modelltől is függ: míg a megkérdezett Tesla-várományosok kivétel nélkül komolyan gondolják a vásárlást, a Chevrolet Silverado EV foglalói közül csak minden ötödik ember biztos a választásában (a Hyundai Ioniq 5, a Kia EV6 és a Subaru Solterra is a Teslához hasonlóan elkötelezett kuncsaftokat tudhat magáénak). A hosszú és bizonytalan várakozás egyértelműen rontotta az esélyeket.

Extrém példát is idéztek: az egyik megkérdezettnek egyszerre van foglalása a Nissan Ariyára, a Hummer EV-re, a Chevy Silverado EV-re, a VW ID.4-re és a BMW iX-re, de ténylegesen csak a BMW-t szándékozik megvenni, a többi csak biztonsági tartalék, ha esetleg az iX kútba esne.

A jelenség önmagában nem meglepő, hiszen az ember természetéből fakadóan inkább biztosra megy, de ha kiderül a gyakorlatról, hogy nagyobb mértékben elterjedt, az azt jelenti, hogy (pl. befektetői döntéseket) nem lehet alapozni a gyártók által megadott számokra: a Ford F150 Lightningra 200 ezer, a Hummer EV-re 65 ezer, a Tesla Cybertruckra 1,3 millió foglalás érkezett. Elvileg.