Bemutatta a Nissan az új X-Trailt, amely 2023-tól lesz majd kapható, és a Renault-Nissan együttműködés jegyében a CMF-C platformra épült. Az új modell számszerűsítve a negyedik generáció, és a 2013-ban bemutatott harmadikat váltja. A forma immár beleillik a Nissan jelenlegi formanyelvébe: hangsúlyos, fordított trapéz alakú hűtőmaszkot kapott, amit a vékony, viszonylag magasan ülő menetfények és kicsit alattuk a fényszórók fognak közre.
A lökhárítók légbeömlői és hajlításai is igen agresszívek lettek, de érdekes módon az autó többi része az elejéhez képest elég visszafogott. Például az X-Trail oldalára kevés él és formai játék jutott, inkább a lágyabb ívek és a nagy felületek dominálnak. De az igazi biztonsági játék a hátsó rész, amit kimondottan unalmasra és konzervatívra rajzoltak a Nissannál. A manapság népszerű, sötét színű alsó betéteket itt sem hagyhatták ki, hiszen így magasabbnak, terepjárósabbnak tűnik az autó.
A külső egyébként működik, mert végre rendben vannak az arányok, kevésbé krumpliszerű, mint az előző modell. Az első kerekek közel vannak az X-Trail orrához és a hátsó túlnyúlás is relatíve nagy, így optikailag a nála sokkal megtermettebb, prémium hobbiterepjárók arányait is beleláthatjuk.
A forma egyébként nem akkora meglepetés, hiszen az Egyesült Államokban már 2020-tól forgalmazták ezt a típust, csak épp Rogue néven. Sőt, 2021-ben már X-Trailként is bemutatták egyszer, méghozzá a Sanghaji Autószalonon. Már akkor is szó volt róla, hogy az európai bevezetésre még várni kell.
A motorpalettát egyelőre költői túlzás lenne palettának nevezni, hiszen az eddigi információk szerint egyetlen benzinessel lesz kapható az új X-Trail, de több különböző csomag épül köré. Az alapváltozat egy enyhe hibrid rendszerrel megtámogatott 1,5 literes turbós benzines, ami az első kerekeket hajtja egy CVT-váltón keresztül. A belépőmodell teljesítménye 163 lóerő, a nyomatéka pedig 300 Nm. A motor érdekessége, hogy változtatható a kompressziója, amivel a Nissan szerint akár 5,9 literes fogyasztás is elérhető 100 kilométeren.
A következő lépcsőfok az e-Power nevű: ez már 204 lóerőt tud, és az benne a különleges, hogy ebben az esetben a kerekeket már nem a benzinmotor, hanem az elektromotor hajtja. Itt arról van szó, hogy ugyanúgy benne van az egyötös benzines, de csak generátorként funkcionál. Ezzel az érdekes hibrid hajtáslánccal a gyáriak szerint akár 4,8 literes fogyasztás is elérhető.
A sima e-Power változat egy elektromos motorral rendelkezik, amire rá lehet emelni, ha valaki összkerékhajtással venné az X-Trailt. Az e-4orce hajtás már mind a négy kereket hajtja, méghozzá két elektromotorral, illetve a teljesítménye is több, így már 213 lóerőt tud. A csúcsváltozat fogyasztását 5,3 liternek mondják, ami annak fényében különösen jól hangzik, hogy ennek a változatnak a gyorsulása se rossz, hiszen 7 másodperc alatt elér 100 km/h-ig. A csúcsmodell hajtásában fejlesztettek a regeneratív fékezésen is, illetve azt is hozzátették, hogy az új rendszer nagyon gyorsan tudja változtatni azt, hogy melyik kerékre érkezzen hajtás.
A beltér visszafogottan elegáns és elég gusztusos lett – különösen a világos bőrrel borított változat. Természetesen a kijelzők dominálnak: a digitális műszerfal kijelzője 10,8 colos, míg a fedélzeti rendszeré 12,3 colos. Az új X-Trailből készül ötszemélyes és hétszemélyes is. Utóbbi esetén azt mondják, hogy a harmadik üléssorba maximum 160 centis magasságú embereket érdemes ültetni. Lehajtott harmadik sorral 585 literes a csomagtér, de azt nem árulták el, hogy mennyi marad, ha heten ülnek be.
A tervek szerint az európai forgalmazás 2023-ban indul. Az új Nissan X-Trail magyarországi ára egyelőre nem ismert.
Forrás: Nissan