A hagyományos autógyártók többsége joggal tart a kínai fejlődéstől: nemcsak a villanyautókba szánt akkumulátorok piacán erősek, de az autóik is behozták az több évtizedes lemaradást: erősek, biztonságosak, hatótávjuk és a formaterveik is versenyképesek, eladásaik is látványosan növekednek. Most közzétett pénzügyi jelentések szerint azonban egyelőre veszteségesek.
Többségük egészen fiatal márka, a Changant 2010-ben alapították, a prémium villanyautókat forgalmazó almárkájuk, az Avatr pedig alig 3 éve termel. Az idei első félévben 1,5 milliárd jüan (~90 milliárd forint) veszteséget termelt az anyacég, az Avatr pedig 15 milliárd forintnyi mínuszt hozott össze. A GAC-hoz tartozó Aion márka 2 év alatt 186 százalékos növekedéssel 120 ezer darabra növelte az eladásait, vesztesége eközben megduplázódott, 1,4 milliárd jüan.
A nemzetközi piacokon is lassan terjeszkedő, híresebb gyártók sincsenek jobb helyzetben, az Xpeng, a Li Auto és a Nio eladásai 98, 63 illetve 14 százalékkal nőttek, ami sorban 34 ezer, 28 ezer és 25 ezer eladott példányt jelent, de a veszteségek jóval meredekebben nőttek: az Xpeng esetében 126 százalékkal (2,7 milliárd jüan), az egyetlen modellt kínáló Li Autónál 172 százalékkal (641 millió jüan), a Nyugat-Európában is piacra lépő Niónál pedig 370 százalékkal nőtt (2,8 milliárd jüan) a második negyedévben. Mindhárom márka az egyre dráguló akkumulátorokra fogta a negatív mérleget.
Egyelten kivételként a BYD zárt nyereséggel, ők azonban a világ legnagyobb villanyautógyártójaként sokkal nagyobb volumenben termelnek: egy év alatt megháromszorozták az eladásaikat, ami így 641 ezer autót jelent, ezek fele tisztán elektromos, fele pedig plugin hibrid. Nagyban segíti a BYD-et, hogy a CATL után ők Kína második legnagyobb akkugyártója, ezen felül saját célra szánt chipgyártó kapacitással is rendelkeznek. A nyereségük megkétszereződött, az első félévet 3,6 milliárd jüanos (~215 milliárd forint) plusszal zárták.
A deficites márkák a gyártás felpörgetésével, költséges kapacitás- és kínálatbővítéssel próbálnak előremenekülni, ami azonban jó darabig további veszteségeket jelent majd számukra.
Forrás: Autonews