A Toyota első villanyautóját, a bZ4X-et az ág is húzza. A specifikációitól senki nem ájult el, hatótávban/tölthetőségben is a középmezőnyt képviselte, aztán jött a kieső kerekek miatti visszahívás. Ezt azóta orvosolták ugyan, de az autó megítélésén nem segített sokat, ahogy az a hír sem, hogy hidegben nemcsak a gyorstöltési teljesítmény romlik nagyot, de a hatótáv is. Az okok összetettek.
A Toyota visszahívja az első elektromos autóját, mert leeshetnek a kerekek
A visszahívás 2700 példányra vonatkozik, ami valószínűleg az összes legyártott bZ4x-et jelenti.

Rövid időn belül két lesújtó teszteredményt is közöltek az autó hatótávjáról: egy norvég oldal 33 százalékos különbséget tapasztalt, de a sajtó egy dán eredményt kapott fel igazán: náluk a hivatalos WLTP szerinti hatótáv kevesebb mint felét tudta a bZ4X. Ekkora különbséget eddig egyetlen villanyautónál sem mértek, a Toyota is vizsgálatot indított az ügyben.

A gyenge hatótáv mögött két fő, egymással összefüggő ok körvonalazódik. A Toyota sokáig 71,4 kWh-s akkukapacitásról beszélt, arról viszont sokáig ment a ködösítés, hogy ez nettó vagy bruttó értéket jelent-e. A külsős tesztek során a 0-100 százalékos töltöttség között 62 kWh-t vett fel az autó (ebből 2 kWh töltési veszteség), a különbség tehát 10 kWh körül mozog.
A fenti adat összefüggni látszik a Toyota szokásosnál komolyabb garanciájával (egyelőre nem bizonyított a kapcsolat): vállalják, hogy az akkumulátor kapacitása tíz éven vagy 240 ezer kilométeren belül nem csökken az eredeti 90 százaléka alá. Bár nem lehet közvetlenül összehasonlítani a kettőt, de a hibridjeivel is hasonlóan szokott eljárni a Toyota, a második generációs Prius például a rendelkezésre álló kapacitásnak csak a 40 százalékát használta.

A körülmények természetesen nagyban befolyásolják a megtehető távot, a mérés 4 fokos kinti hőmérséklet mellett történt. A dánok mindkét verziót, tehát az első- és az összkerekest is tesztelték, amelyek nemcsak hatótávban, de akkumulátorban is különböznek: az összkerekes CATL akkumulátort használ, gyári hatótávja 461 km, a dán mérés szerint 215 km; az elsőkerekesben pedig Panasonic akkumulátor van, 516 km gyári hatótávval, erre 246 km-t mértek.
Típus | WLTP hatótáv | Teszten mért hatótáv | Eltérés |
Első kerék hajtás 18" | 504 km | 246 km | -51% |
Összkerék hajtás 20" | 461 km | 215 km | -54% |
A bZ4X azonban a többi villanyautóhoz képest is rosszabbul teljesít: általában a hatótáv harmada veszik el hidegben, a Toyota eközben 51, illetve 53 százalékkal teljesített alul. További adalék, hogy a WLTP eleve távol áll a valóságtól (a teszt pedig 23 fokon történik), ha valamivel reálisabb értékekre kíváncsi az ember, érdemes az amerikai EPA adatait nézni, ők 405, illetve 357 kilométeres hatótávot becsülnek a bZ4X-re.
Típus | WLTP hatótáv | Teszten mért hatótáv | Különbség |
Toyota bZ4X 2WD | 504 km | 246 km | -51 % |
Aiway's U5 | 400 km | 218 km | -46 % |
Mercedes EQA 350 4Matic | 430 km | 288 km | -33 % |
VW ID.4 Pro | 517 km | 345 km | -33 % |
Tesla Model Y LR AWD | 507 km | 355 km | - 30 % |
A Toyota megígérte, hogy megvizsgálja a problémát, és igyekszik minél hamarabb megoldást találni rá, a legkönnyebb útnak egyelőre a maradék 10 kWh egy részének felszabadítása látszik. Nagy kérdés, hogy a vásárlóknak mi fontosabb: a nagyobb hatótáv vagy az akku hosszú élettartama.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?
A történelem során rengeteg olyan márka született, amik vagy eleve nem vívtak ki maguknak globális ismertséget, vagy az idők során feledésbe merültek.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
