Amerikai tudósok: minél több a kütyü, annál több a probléma

2023.02.22. 14:58

Általában nem romlanak el a mai autók nélkülözhetetlen elektronikus biztonsági rendszerei, de ha például egy kisebb baleset miatt javítani kell ezeket, az sokba kerül, és más bosszúságot is okozhat. Az IIHS egy kalibrálási adatbázis létrehozását javasolja a gyártóknak. 

DSC00238

Az autók biztonsági rendszereinek fejlesztése hosszú utat járt be az első biztonsági övek megjelenése óta. Az ABS-nek, a légzsákoknak, a vezetéstámogató rendszereknek köszönhetően a mai autók sokkal biztonságosabbak, mint elődeik. Más kérdés, hogy bonyolultabbak is, ami akkor okoz gondot, ha javítani vagy cserélni kell valamit.

Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az Insurance Institute for Highway Safety, vagyis IIHS nemrégiben egy felmérés keretében több ezer autóst faggatott a tapasztalataikról. A végeredmény legfőbb tanulsága az, hogy a biztonsági rendszerek javítása vagy cseréje után sokszor merülnek fel újabb problémák – idézi a vizsgálatot az amerikai Hotcars magazin.

A közvélemény-kutatásban olyan autók tulajdonosait kérdezték, akiknek a kocsija frontális ütközést elkerülő, holttérfigyelő és más, az autó környezetének áttekintését segítő kamerákkal és radarokkal van felszerelve. A megkérdezett háromezer autós többsége arról számolt be, hogy sose volt gondja ezekkel, ám a kisebbséghez tartozók azt tapasztalták, hogy problémáik orvoslása nem volt egyszerű folyamat –mondja Alexandra Mueller, az IIHS vezető kutatója.

A komplikációk akkor kezdődnek, amikor ezek segítségével sem sikerül elkerülni egy kisebb balesetet és az autó a szervizbe kerül. Amerikában a frontális ütközés elleni védelemmel ellátott autóban a szélvédőcsere 1000 dollárba kerül, ami nagyjából 360 ezer forintnak felel meg. Enélkül megúszható akár 250 dollárból is, ami körülbelül 90 ezer forint.

A felmérés szerint a megkérdezettek 15 százalékának kellett foglalkoznia a vezetéstámogató rendszerrel az autója megvásárlása után. Volt, akiknél a szervizprotokoll része volt az ellenőrzés, akadtak olyanok, akiknek kisebb gondjaik voltak. Utóbbiak közé sorolható a feleslegesen felgyulladó figyelmeztető lámpa vagy hibajelentés. Másoknál baleseti sérülés okozott gondok ezeknél a rendszereknél.

Nehéz újratelepíteni a biztonsági technikát

Az IIHS felmérésének készítői azt találták, hogy az olyan javításoknál, amelyeknél a balesetek elkerülését szolgáló rendszer javításának része volt a szélvédő cseréje is, sokszor kellett visszavinni a szervizbe az autót. Az ilyen esetek kétharmadában újabb problémák merültek fel.

A balesetekben sérült érzékelők és kamerák javítása vagy cseréje az érintett autósok háromnegyedénél jár újabb és újabb javításokkal. Bár a javított vagy cserélt eszközök beszerelésének része a kalibrálásuk is, ez sokszor nem sikerül elsőre. Ez a munka sokszor nagyon bonyolult, komoly képzettséget igénylő feladat és az eszközök kalibrálási folyamata sem egységesített. Az IIHS javasolja az autógyártóknak, hogy hozzanak létre egy olyan adatbázist, amiben elérhetők a kalibrálási értékek.

Jó hír: pénzért is kell

Az IIHS-elemzésből ugyanakkor kiderült két biztató információ is. Az egyik, hogy az amerikai vásárlók általában elégedettek az elektronikus biztonsági rendszerekkel, és azt mondják, készek következő autóik esetén is fizetni ezekért.

Még azok 95 százaléka is így vélekedik, akiknek valamilyen gondjuk volt a biztonságitechnikával.