Amerikai tudósok: minél több a kütyü, annál több a probléma
Általában nem romlanak el a mai autók nélkülözhetetlen elektronikus biztonsági rendszerei, de ha például egy kisebb baleset miatt javítani kell ezeket, az sokba kerül, és más bosszúságot is okozhat. Az IIHS egy kalibrálási adatbázis létrehozását javasolja a gyártóknak.

Az autók biztonsági rendszereinek fejlesztése hosszú utat járt be az első biztonsági övek megjelenése óta. Az ABS-nek, a légzsákoknak, a vezetéstámogató rendszereknek köszönhetően a mai autók sokkal biztonságosabbak, mint elődeik. Más kérdés, hogy bonyolultabbak is, ami akkor okoz gondot, ha javítani vagy cserélni kell valamit.
Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az Insurance Institute for Highway Safety, vagyis IIHS nemrégiben egy felmérés keretében több ezer autóst faggatott a tapasztalataikról. A végeredmény legfőbb tanulsága az, hogy a biztonsági rendszerek javítása vagy cseréje után sokszor merülnek fel újabb problémák – idézi a vizsgálatot az amerikai Hotcars magazin.
A közvélemény-kutatásban olyan autók tulajdonosait kérdezték, akiknek a kocsija frontális ütközést elkerülő, holttérfigyelő és más, az autó környezetének áttekintését segítő kamerákkal és radarokkal van felszerelve. A megkérdezett háromezer autós többsége arról számolt be, hogy sose volt gondja ezekkel, ám a kisebbséghez tartozók azt tapasztalták, hogy problémáik orvoslása nem volt egyszerű folyamat –mondja Alexandra Mueller, az IIHS vezető kutatója.
A komplikációk akkor kezdődnek, amikor ezek segítségével sem sikerül elkerülni egy kisebb balesetet és az autó a szervizbe kerül. Amerikában a frontális ütközés elleni védelemmel ellátott autóban a szélvédőcsere 1000 dollárba kerül, ami nagyjából 360 ezer forintnak felel meg. Enélkül megúszható akár 250 dollárból is, ami körülbelül 90 ezer forint.
A felmérés szerint a megkérdezettek 15 százalékának kellett foglalkoznia a vezetéstámogató rendszerrel az autója megvásárlása után. Volt, akiknél a szervizprotokoll része volt az ellenőrzés, akadtak olyanok, akiknek kisebb gondjaik voltak. Utóbbiak közé sorolható a feleslegesen felgyulladó figyelmeztető lámpa vagy hibajelentés. Másoknál baleseti sérülés okozott gondok ezeknél a rendszereknél.
Nehéz újratelepíteni a biztonsági technikát
Az IIHS felmérésének készítői azt találták, hogy az olyan javításoknál, amelyeknél a balesetek elkerülését szolgáló rendszer javításának része volt a szélvédő cseréje is, sokszor kellett visszavinni a szervizbe az autót. Az ilyen esetek kétharmadában újabb problémák merültek fel.
A balesetekben sérült érzékelők és kamerák javítása vagy cseréje az érintett autósok háromnegyedénél jár újabb és újabb javításokkal. Bár a javított vagy cserélt eszközök beszerelésének része a kalibrálásuk is, ez sokszor nem sikerül elsőre. Ez a munka sokszor nagyon bonyolult, komoly képzettséget igénylő feladat és az eszközök kalibrálási folyamata sem egységesített. Az IIHS javasolja az autógyártóknak, hogy hozzanak létre egy olyan adatbázist, amiben elérhetők a kalibrálási értékek.
Jó hír: pénzért is kell
Az IIHS-elemzésből ugyanakkor kiderült két biztató információ is. Az egyik, hogy az amerikai vásárlók általában elégedettek az elektronikus biztonsági rendszerekkel, és azt mondják, készek következő autóik esetén is fizetni ezekért.
Még azok 95 százaléka is így vélekedik, akiknek valamilyen gondjuk volt a biztonságitechnikával.

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
