Úgy tűnik, mégiscsak autóznak a „mai fiatalok" is
Tíz évvel ezelőtt divatos téma volt a médiumokban, hogy az ezredforduló előtti évtizedekben született fiatalok nem akarnak saját autót birtokolni. Ez nem teljesen igaz.
Az elmúlt hónapokban egymás után jelentek meg az amerikai sajtóban azok az írások, amelyek szerint a zoomer generáció tagjai (az 1990-es évek második felétől a 2010-es évek elejéig születettek) hanyagolják az autózást. A New York Post ezt azzal támasztotta ezt alá, hogy a 16 éves korosztály tagjainak csak negyede rendelkezik jogosítvánnyal, míg 1997-ben 40 százalék volt ez az arány.
Vajon tényleg kiszerettek-e az ifjú amerikaiak az autózásból vagy ez csak látszat? - teszi fel a kérdést a Bloomberg. A környezetvédők és a városszervezők legnagyobb bánatára a választ minden bizonnyal az, hogy a jelenség csak átmeneti. Ezt bizonyítja, hogy tíz évvel ezelőtt ugyanezt gondolták a zoomereket megelőző millenniumi generációról. (Ebbe a korosztályba az 1980-as évek eleje és az 1990-es évek közepe között születettek tartoznak.)
A matek akkor is amellett szólt, hogy az amerikai fiatalok nem vágynak saját autóra. A 30 év alattiak körében jóval alacsonyabb volt a jogosítvánnyal rendelkezők aránya, mint az idősebbeknél. Az elmúlt tíz évben végzet kutatások azonban azt találták, hogy az autózás viszonylagos visszaszorulása mögött egyáltalán nem az autóbirtoklás kultúrájának megváltozása állt.
A fiatalabbak ugyan később szerzik meg a vezetői engedélyt, mint elődeik, de nem a városias környezetben lakó, középosztálybeli fiatalok körében csökkent az autóbirtoklás – derül ki Kelcie Ralph, a Rutgers Egyetem professzorának tanulmányából. Azoknak nincs autójuk, akik nem engedhetik meg maguknak az autófenntartás egyre nagyobb költségeit.
A vidéki, elővárosi környezetben élő, szegényebb hátterű fiatalok távolodtak el az autózástól. Ahogy a millenniumi generáció tagjai idősebbé váltak, úgy barátkoztak meg egyre jobban azzal, hogy autójuk legyen. A generáció amerikai tagjai 2014-től kezdve olyan iramban kezdtek autót vásárolni, hogy részesedésük az autópiacon más generációk tagjainak rovására nőtt. Egy 2015-ös újságcikk a The Atlantic magazinban már arról szólt, hogy éppen úgy keresik fel az autószalonokat, mint szüleik generációjának tagjai. Ez a lap egy évvel korábban még arról írt, hogy a millenniumi korosztály tagjai szinte biztosan kevesebbet fognak autózni, mint elődeik. A szerkesztők elismerték a tévedésüket.
Európában hasonló jelenséget volt látható. Egy 2018-ban készült svájci tanulmány szerint a fiatalabbak később szerzik meg a jogosítványt, mint elődeik, de mire elérik a 30 évet, elolvad a különbség.
Mások lesznek-e a zoomerek?
Ez persze nem jelenti azt, hogy a zoomerek nem hozhatnak változást. Emellett szól például, hogy az Egyesült Államokban a saját autó fenntartásának költsége évi több mint 10 ezer dollárral (3,6 millió forint) soha nem látott szintre nőtt. Ralph azonban nem számít ilyen fordulatra.
Úgy véli, hogy amint kinőnek a kollégiumi korból a fiatalok, amint családot alapítanak, azaz amint megváltozik az életmódjuk, ők is autót fognak venni. Az Egyesült Államok, ha a tetszik, ha nem, az autózás köré épült fel. Akinek nincs autója, az lemarad mások, köztük autós kortársai mögött.

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
