Aki európai utat tervez autóval - például húsvétkor - , annak érdemes felkészülnie a furcsa szabályokra. A szemüveget viselők például büntetést kockázatnak, ha nem elég figyelmesek.
Az autós turizmus a pandémia idején jött divatba, amikor a családon kívüli érintkezések másokkal kockázatosnak minősültek. Becslések szerint 2020 nyarán 1,6 millióan indultak útnak Európa útjain, a Google Trends adai szerint az „autózni Európában” típusú keresések 80 százalékkal nőttek az elmúlt két évben.
A lakóautós külföldi kirándulások iránti érdeklődés 216 százalékkal ugrott meg 2018 és 2021 között. Aki európai autós utat tervez, jól teszi, ha előtte tájékozódik a kontinens országainak speciális közlekedési szabályairól, jó pár akadhat köztük, ami vaskos büntetéssel járó meglepetést okozhat. Simon Mawdlsey közlekedési szakértő megosztott néhányat ezek közül a Euronews hírportállal.
Nem mindegy, hány centis a gyerek?
Ha valaki kicsi gyerekkel utazik, akkor a legtöbb országban ahhoz a szabályhoz kell tartania magát, hogy 1,35 centiméter magasság alatt csak gyerekülésben vagy ülésmagasítón ülhetnek a kicsik az autóban. Ugyanakkor előfordulhat, hogy ettől eltérő a regula. Németországban és Olaszországban például a magassági előírás 150 centiméter.
Az országok egy részében megengedett, hogy a gyermekek az anyósülésen foglaljanak helyett ülésmagasítóval, vannak azonban olyanok, például Spanyolország, ahol csak felnőttek ülhetnek elől, nevezetesen azok, akik betöltötték a 18. életévüket. További szabály, hogy az ülésmagasítóknak meg kell felelniük az európai biztonsági szabványoknak. Érdemes ezt is ellenőrizni, ha el akarjuk kerülni a rendőrségi ellenőrzések során a stresszes helyzeteket.
Milyen a kamerák "ruhája"?
A külföldön járó autósok rémálma, hogy gyorshajtásért megbüntetik őket. Jó tudni, hogy a sebességmérőkamerák máshogy néznek ki az egyes országokban. Olaszországban például nagyok és világosnarancssárga színűek. Így látszólag feltűnőek, ám valójában könnyen össze lehet keverni ezeket a postaládákkal vagy a világos színű szemetesekkel az utak szélén.
Mi az a szemüveges büntetés?
Igencsak meglepődhet az a szemüveges vezető, akit Franciaországban, Spanyolország vagy Svájcban megbüntetnek azért, mert nincs nála tartalék szemüveg. Ezekben az országokban ugyanis a szemüveges sofőrök esetén ezt is előírják a közlekedési a szabályok.
Hasonló kellemetlen élményben lehet része Belgiumban, Dániában és Svédországban annak a sofőrnek, akinek autójában nincs tűzoltó készülék. Ez ott az autók előírt alapfelszerelésének része. Szinte viccesnek tűnik az az észtországi szabály, hogy minden autóban lennie kell valamilyen fa vagy műanyag keréktámasznak, amelyet a kerék alá lehet tenni, nehogy az autó elguruljon.
Csúnyán megjárhatják azok az autósok is, akik vezetés közben szendvicset fogyasztanak vagy belekortyolnak egy palack üdítőbe. Feltéve, hogy ezt Cipruson teszik, ahol bármilyen étkezés vagy ivás tilos a sofőröknek. Nem számít, hogy csak egy korty vizet isznak vagy üdítőmámorba hajszolják-e magukat. Akit rajtakapnak e szabályok megsértésén, az vaskos büntetésre számíthat. Nem egyszerű az iszik vagy vezet szabály alkalmazása sem. Még az olyan alapszabályokban is komoly eltérések vannak Európa különböző országaiban, mint az alkoholfogyasztás korlátozása vagy tilalma. Dániában például csak az a sofőr büntethető, akiknek véralkoholszintje vezetés közben meghaladta a 0,5 ezreléket. Eközben Lengyelországban 0,2 ezrelék ez a határ. Csehországban és Romániában Magyarországhoz hasonlóan csak a nulla az elfogadható érték.
Vannak olyan európai országok, amelyekben elvárják, hogy az autók tiszták legyenek. Bulgáriában vagy Fehéroroszországban a koszos rendszámtábláért vagy ablakért is megbüntethetik az autó vezetőjét. Ráadásul a „koszos” nem egzakt fogalom, lehetőséget kínál a rendőrnek, hogy mérlegelje, mint tartannak. Ezért jobb nagyon ügyelni a tisztaságra.
A fej- és fülhallgatók használata miatt szintén bajba kerülhet az autós. Franciaországban 2015 óta bármilyen kéz használata nélkül a fejen vagy a fülben rögzített hangkeltő eszköztől tartózkodni kell vezetés közben. Aki megszegi ezt a szabályt, az akár a vezetői engedélyét is elvesztheti.
Aki Dániába utazik, annak néhány igen furcsa szabályt is be kell tartania. Az hagyján, hogy minden elindulás előtt ellenőriznie kell, hogy az autója motorja rendben van-e. Emellett azonban azt is meg kell néznie, hogy nincs-e egy eltévedt gyermek vagy egy állat az autója alatt.

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
