A Škoda digitális hűtőráccsal segítené a gyalogosokat
Különleges Enyaq iV-t tesztel a Škoda, hiszen a világítós hűtőrácsot egy hatalmas kijelzőre cserélte, ami a gyalogosakat tájékoztatja az autó helyzetéről a biztonságos úttestre lépéshez. De a figurák vagy a színek, esetleg a kettő kombinációja a leghatékonyabb?
2021-ben Nagy-Britanniában 16,293 gyalogosokat is érintő közlekedési balesetet jelentettek, ami több, mint heti bő 300 ilyen eseményt jelent egy 68 milliós lakosú fejlett nyugat-európai országban. 2022-ben ennek hatására megváltozott a szabályzás is, hogy a gyalogosok elsőbbségét nagyobb eséllyel adják meg az autósok. Ha nem így tesznek, vagyis nem állnak meg, hogy átengedjék a zebrán és egyéb egyértelmű közlekedési helyzetekben a gyalogost, immár 100 font büntetés és 3 büntetőpont jár érte.
Ezen túlmenően is próbálják kitalálni, hogyan lehetne csökkenteni a balesetek számát, a Škoda pedig épp gyárt egy olyan elektromos autót, melynek hűtőrácsa hátulról megvilágított LED csíkokból áll. Ez az Enyaq iV, az első eleve elektromosnak tervezett cseh modell.
A Škoda most annyival ment tovább, hogy a hűtőrács LED csíkjait külön-külön programozható elemekre cserélte, melyek így képesek egyedi alakzatokat kirajzolni a színek váltogatása mellett is.
A szokásos, nemzetközi szinten is elismert szimbólumokra kell gondolni. Ha a gyalogosátkelőhöz, vagyis a zebrához közelít az autó, tudathatja az illetékesekkel, hogy észrevette a gyalogost, illetve azt is, mikortól biztonságos az úttestre lépés. Az indulásról hasonló módon, csak éppen a zöld helyett a vörös fénnyel tájékoztathat.
Ez gyakorlatilag egy nagy kijelző, csak immár az autó orrán a belterekbe pakolt hatalmas képernyőkön felül. Remek kezdeményezés, csak kérdés, mennyire lehet hatékonyan integrálni az autók formatervébe, illetve hogy mennyire zavaró a villogó fényforrás a fényszórók között.