Európában jelenleg mindössze két gyáregységben készülnek Volvo autóbuszok: az emeletes 9700 DD típus a finnországi Carrus Deltánál készül bérgyártásban (tehát ez a gyár nem a Volvo tulajdona), emellett a városi, elővárosi és a távolsági Volvo buszok készülnek a lengyelországi, wrocławi üzemben.
A wrocławi gyár létrejöttének van némi magyar vonatkozása is, ugyanis a Volvo mindenképpen szeretett volna egy gyárat a volt KGST-országok egyikében, egyrészt az olcsó munkaerő, másrészt ezeken a piacokon való egyre erősebb jelenléte miatt. Mivel hazánkban kikosarazták őket, ezért Lengyelországot szemelték ki az új gyáruknak, ahol ekkor már működött egy teherautó-összeszerelő üzem. A lengyel kormány, természetesen, tárt karokkal várta a svéd gyártó autóbuszüzemét, még állami támogatást is kaptak, hogy felépítsék a teljesen új, korszerű autóbuszgyárukat is.
A Volvo Polska 1999 óta gyárt kész autóbuszokat, amelyek darabszáma évről-évre nőtt, 2011-ben már 1500 busz gördült le a wrocławi gyártósorról. Ezután a termelés volumene erőteljesen csökkeni kezdett, olyannyira, hogy 2019-ben már csak alig több mint 500 autóbuszt gyártott a Volvo Polska. Az idei évben a cég valamivel több mint 700 buszt fog építeni. Bár ez jóval több mint a legrosszabb évben gyártott mennyiség, a Volvo európai buszgyártó üzletága az elmúlt öt évben összesen 1,3 milliárd svéd koronányi, azaz nagyjából 43 milliárd forintnyi veszteséget halmozott fel. A wrocławi üzemet emiatt 2024 elején a svéd vállalatóriás végleg bezárja.
A Volvo rövid sajtóközleményében nem tér ki a konkrét okokra, ami nem is csoda, hiszen az iparági szakértők már évek óta mondogatják, hogy a svédek nagyon rosszul mérték fel a piacot. A Volvo 2012-ben jelentette be, hogy a következő évtől az akkor még új, városi 7900-as típusukat kizárólag hibrid és elektromos hajtásrendszerrel lehet rendelni. A cég előre szeretett volna menekülni ezzel a döntéssel, azonban több tucat olyan üzemeltetőt sikerült elfordítaniuk a buszaiktól, akik korábban dízel Volvókat rendeltek.
Mindezt tetézte az is, hogy az új elgondolások mentén tervezett városi busztípusukat nehezebb lett karbantartani, illetve javítani, mint a régebbieket, vagy akár a konkurencia termékeit. A svédek ugyanis úgy könnyítettek a 7900-as vázszerkezetén, hogy csak a jármű első- és hátsó része készül rozsdamentes anyagokból, a váz többi (középső) része pedig alumínium profilokból áll. E részegységeket csavarozással rögzítik egymáshoz. Így a gyártási idő lerövidül, és valóban könnyebbé válik az autóbusz vázszerkezete. Ezzel a megoldással azonban a javítási- és karbantartási idő megnő. Mindezek következménye lett az, hogy a Volvo városi buszai jóval drágábbak lettek, mint a konkurencia hasonló típusai. Így a potenciális vásárlók érdeklődése a Volvo 7900-as iránt igencsak megcsappant.
Bár a Volvo megelőzte a buszgyártók nagyrészét az alternatív hajtásrendszerek bevezetésével, de alaposan félreértették a piacot, amikor a városi kínálatukból kiirtották a dízel buszokat. Persze a lengyelországi gyár bezárása nem jelenti azt, hogy Volvo buszok nélkül maradunk. A svédek gőzerővel keresik azokat a karosszálókat, akik a Volvo járóképes alvázaira autóbuszokat építenének. Az ilyen gyártók járművei, amennyiben megfelelő minőségben készülnek el, bekerülhetnek a Volvo gyártmányok közé.
De a svédek attól sem zárkóznának el, ha felvásárolná valaki a Wrocławban gyártott buszok dokumentációját, a gyártósablonokkal és készülékekkel együtt. A magyar buszgyártók egyébként évtizedek óta építenek a Volvo járóképes alvázaira buszkarosszériákat, így a mostani helyzet nagy esélye lehetne a hazai buszgyártásnak. Jelenleg hazánkban senki sem gyárt Volvo alvázra buszokat, így nem valószínű, hogy a magyar buszipar ki tudja használni ezt a kínálkozó lehetőséget.
Mindezek valószínűleg nem nyugtatják meg azt az 1500 munkást - ez a Volvo Polska buszgyártó részlegének teljes létszáma - , akik most az utcára kerülnek a gyár bezárása miatt. A wrocławi buszgyártó csarnokot az akkumulátor gyártó, svéd Vargas AB vásárolja fel, amely cég a jövőben bővítené is az egykori buszgyártó üzemet, azonban autóbuszokat, illetve azok részegységeit nem tervezi gyártani.