Európában jelenleg mindössze két gyáregységben készülnek Volvo autóbuszok: az emeletes 9700 DD típus a finnországi Carrus Deltánál készül bérgyártásban (tehát ez a gyár nem a Volvo tulajdona), emellett a városi, elővárosi és a távolsági Volvo buszok készülnek a lengyelországi, wrocławi üzemben.

A wrocławi gyár létrejöttének van némi magyar vonatkozása is, ugyanis a Volvo mindenképpen szeretett volna egy gyárat a volt KGST-országok egyikében, egyrészt az olcsó munkaerő, másrészt ezeken a piacokon való egyre erősebb jelenléte miatt. Mivel hazánkban kikosarazták őket, ezért Lengyelországot szemelték ki az új gyáruknak, ahol ekkor már működött egy teherautó-összeszerelő üzem. A lengyel kormány, természetesen, tárt karokkal várta a svéd gyártó autóbuszüzemét, még állami támogatást is kaptak, hogy felépítsék a teljesen új, korszerű autóbuszgyárukat is.

A Volvo Polska 1999 óta gyárt kész autóbuszokat, amelyek darabszáma évről-évre nőtt, 2011-ben már 1500 busz gördült le a wrocławi gyártósorról. Ezután a termelés volumene erőteljesen csökkeni kezdett, olyannyira, hogy 2019-ben már csak alig több mint 500 autóbuszt gyártott a Volvo Polska. Az idei évben a cég valamivel több mint 700 buszt fog építeni. Bár ez jóval több mint a legrosszabb évben gyártott mennyiség, a Volvo európai buszgyártó üzletága az elmúlt öt évben összesen 1,3 milliárd svéd koronányi, azaz nagyjából 43 milliárd forintnyi veszteséget halmozott fel. A wrocławi üzemet emiatt 2024 elején a svéd vállalatóriás végleg bezárja.

A Volvo rövid sajtóközleményében nem tér ki a konkrét okokra, ami nem is csoda, hiszen az iparági szakértők már évek óta mondogatják, hogy a svédek nagyon rosszul mérték fel a piacot. A Volvo 2012-ben jelentette be, hogy a következő évtől az akkor még új, városi 7900-as típusukat kizárólag hibrid és elektromos hajtásrendszerrel lehet rendelni. A cég előre szeretett volna menekülni ezzel a döntéssel, azonban több tucat olyan üzemeltetőt sikerült elfordítaniuk a buszaiktól, akik korábban dízel Volvókat rendeltek.
Mindezt tetézte az is, hogy az új elgondolások mentén tervezett városi busztípusukat nehezebb lett karbantartani, illetve javítani, mint a régebbieket, vagy akár a konkurencia termékeit. A svédek ugyanis úgy könnyítettek a 7900-as vázszerkezetén, hogy csak a jármű első- és hátsó része készül rozsdamentes anyagokból, a váz többi (középső) része pedig alumínium profilokból áll. E részegységeket csavarozással rögzítik egymáshoz. Így a gyártási idő lerövidül, és valóban könnyebbé válik az autóbusz vázszerkezete. Ezzel a megoldással azonban a javítási- és karbantartási idő megnő. Mindezek következménye lett az, hogy a Volvo városi buszai jóval drágábbak lettek, mint a konkurencia hasonló típusai. Így a potenciális vásárlók érdeklődése a Volvo 7900-as iránt igencsak megcsappant.

Bár a Volvo megelőzte a buszgyártók nagyrészét az alternatív hajtásrendszerek bevezetésével, de alaposan félreértették a piacot, amikor a városi kínálatukból kiirtották a dízel buszokat. Persze a lengyelországi gyár bezárása nem jelenti azt, hogy Volvo buszok nélkül maradunk. A svédek gőzerővel keresik azokat a karosszálókat, akik a Volvo járóképes alvázaira autóbuszokat építenének. Az ilyen gyártók járművei, amennyiben megfelelő minőségben készülnek el, bekerülhetnek a Volvo gyártmányok közé.
De a svédek attól sem zárkóznának el, ha felvásárolná valaki a Wrocławban gyártott buszok dokumentációját, a gyártósablonokkal és készülékekkel együtt. A magyar buszgyártók egyébként évtizedek óta építenek a Volvo járóképes alvázaira buszkarosszériákat, így a mostani helyzet nagy esélye lehetne a hazai buszgyártásnak. Jelenleg hazánkban senki sem gyárt Volvo alvázra buszokat, így nem valószínű, hogy a magyar buszipar ki tudja használni ezt a kínálkozó lehetőséget.

Mindezek valószínűleg nem nyugtatják meg azt az 1500 munkást - ez a Volvo Polska buszgyártó részlegének teljes létszáma - , akik most az utcára kerülnek a gyár bezárása miatt. A wrocławi buszgyártó csarnokot az akkumulátor gyártó, svéd Vargas AB vásárolja fel, amely cég a jövőben bővítené is az egykori buszgyártó üzemet, azonban autóbuszokat, illetve azok részegységeit nem tervezi gyártani.

Az oldalról ajánljuk
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
